Bu yazımızda sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanun hükümleri uyarınca verilecek idari yaptırımlar ve bunlara karşı başvurulacak yargı yolu incelenecektir. Başka bir ifade ile bu yazımızda TAPDK Yetki Belgesi, TEKEL (Tütün Alkol) Ruhsatı iptal cezaları başta olmak üzere yetkili ve görevli idarelerce verilen idari cezalar ve yargı yolu anlatılmıştır.
Bu Kanun uyarınca verilen idari yaptırımlar daha önce Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu ve Kurulu (TAPDK) ve mülki idare amirlikleri (valilik-kaymakamlık) tarafından verilmekte iken 20/11/ tarihli ve sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile TAPDK’ın kapatılması üzerine bu yetki Tarım ve Orman Bakanlığı’na verilmiştir. Son haliyle idari yaptırımlar Tarım ve Orman Bakanlığı ile valilikler ve kaymakamlıklarca verilmektedir.
Kanunun 8. maddesi yaptırımları düzenlemektedir. Burada yer verilen eylemlerin bazılarına adli cezalar (hapis-para cezası) öngörülmüş iken bazılarına ise idari para cezası yahut ruhsat iptali cezaları öngörülmüştür.
Örneğinizin almadan tütün işlemek veya tütün mamulleri, etil alkol, metanol ya da alkollü içki üretmek üzere fabrika, tesis veya imalathane kurmak ve işletmek bir yıldan üç yıla kadar hapis ve beş bin günden on bin güne kadar adli para cezasına yol açmaktadır. Ancak şahsi tüketim için yapılan ve kanunda yazılı miktarın altında kalan üretimler ise cezalandırılmamaktadır.
Tütün, tütün mamulleri, etil alkol, metanol ve alkollü içkiler piyasasında Tarım ve Orman Bakanlığı’ndan gerekli izinleri alarak veya almadan mal veya hizmet üreten, işleyen, ihraç veya ithal eden, pazarlayan, alan veya satan gerçek ve tüzel kişilere aşağıda yazılı idarî yaptırımlar uygulanır:
a) Bu Kanun veya ilgili mevzuat gereğince Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından istenilen ticari faaliyetlerini gösterir satış veya faaliyet raporlarını veya bilgi, belge ve numuneleri yazılı uyarıya rağmen belirlenen süre içinde vermeyenlere, yanlış veya yanıltıcı bilgi veya belge verenlere, gerekli tesis ve yerleri incelemeye açmayanlara ellibin Yeni Türk Lirasından ikiyüzellibin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir.
b) Üreticiden satın aldıkları tütünleri satış merkezlerine veya Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına tescil ettirmeyenlere, yazılı sözleşme yapma tarihine uymayanlara, işleme açılış ve kapanışları ile tütün stoklarını ve tütün depolarını süresi içinde bildirmeyenlere, izinsiz standart dışı işleme yapanlara, bu Kanunda tütün eksperi unvanına sahip olanlar tarafından yapılması öngörülen işleri yetkisiz kişilere yaptıranlara, yazılı sözleşme esası veya açık artırma yöntemi ile yapılan alım satım kapsamındaki yükümlülüklerini süresi içinde yerine getirmeyenlere onbin Yeni Türk Lirasından ellibin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir. Bu hüküm Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından izin almadan bir yere mahsus tütün çeşidinin tohum veya fidelerini başka çeşitlere ayrılmış olan yerlere ekenler, dikenler veya bu amaçlarla taşıyanlar hakkında da uygulanır.
c) İzin almadan veya güncelleme yapmadan, ana girdilerde veya ürün ambalajında değişiklik yaparak ürünleri piyasaya arz edenlere ellibin Yeni Türk Lirasından beşyüzbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir.
d) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından izin almaksızın işleme veya üretim tesislerinde proje tadilat kapsamındaki işlemleri yapan, kurulu makinelerini ülke içerisinde kısmen veya tamamen aynı firma tarafından kurulan yeni veya eski bir fabrikaya nakleden, başka bir firmaya devreden ya da ülke dışına çıkaranlara veya bildirimde bulunmaksızın faaliyetini sona erdirenlere ellibin Yeni Türk Lirasından beşyüzbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir.
e) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından izin almadan veya bildirimde bulunmadan dökme alkollü içkileri piyasaya arz eden, sevkiyatını yapan veya izin verilen yerlerden farklı yerlerde depolayanlara iki yüzbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir.
f) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından belge almamış kişilerden ürün alan veya bu kişilere ürün satan ya da belgesinde belirtilen işyeri dışında satış yapan toptan veya perakende tütün mamulü, etil alkol, metanol veya alkollü içki satıcıları ya da açık içki satıcılarına bin Yeni Türk Lirasından onbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir.
g) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından satış belgesi almadan tütün mamulleri, etil alkol, metanol ve alkollü içkilerin toptan satışını yapanlara ellibin Yeni Türk Lirası; perakende satışını yapanlara ise beşbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir.
ı) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından uygunluk belgesi almadan enfiye, çiğneme, nargile tütünü veya yaprak sigara kâğıdı ya da makaron üretenler ile satan veya satışa arz edenlere, beşbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir.
j) Yetkili olmadıkları halde, açık olarak içki satışı veya sunumu yapanlar ile satışa sunulan tütün mamulleri, etil alkol, metanol ve alkollü içkileri arz ambalajlarını bozmak veya bunları bölmek suretiyle satanlara bin Yeni Türk Lirasından onbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir.
k) Tütün mamulleri veya alkollü içkilerin tüketicilere satışını (…)(2); internet, televizyon, faks ve telefon gibi elektronik ticaret araçları ya da posta ile sipariş yöntemi kullanarak yapmak üzere satış sistemi kuran veya faaliyette bulunanlara yirmibin Yeni Türk Lirasından yüzbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir. (Ek ikinci cümle: 13/2// md.) Satışın internet ortamında yapılması halinde, 4/5/ tarihli ve sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunda öngörülen usullere göre erişimin engellenmesine karar verilir ve bu karar hakkında da anılan Kanun hükümleri uygulanır.
l) Tütün mamulleri veya alkollü içkileri satış yerlerindeki raf veya standlara, her türlü teşhir ünitesine, reklam ve tanıtımına ilişkin mevzuata ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı düzenlemelerine aykırılık oluşturacak veya herhangi bir firmaya üstünlük sağlayacak şekilde yerleştirenlere otuzbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir.
m) Tütün mamulleri kullanımını ve satışını özendirici veya teşvik edici kampanya, promosyon, reklam ve tanıtım yapılmasını önlemek amacıyla Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından bu Kanun uyarınca yapılan düzenlemelere aykırı hareket edenlere otuzbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir.
n) Tütün mamulleri otomatik satış makinesi ile satanlara veya bahis oynatmak veya ödül vermek gibi yollarla verenlere, fiilleri suç oluşturmadığı takdirde ellibin Yeni Türk Lirasından ikiyüzellibin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir.
o) (Ek: 13/2// md.) Ticari amaçla sarmalık kıyılmış tütün üretenler ile satan veya satışa arz edenlere ürettikleri, sattıkları veya satışa arz ettikleri tütünün;
50 kilograma kadar (50 kilogram dâhil) olması halinde TL.
50 kilogramdan kilograma kadar ( kilogram dâhil) olması halinde TL.
kilogramdan kilograma kadar ( kilogram dâhil) olması halinde TL.
kilogramdan kilograma kadar ( kilogram dâhil) olması halinde TL.
kilogramdan fazla olması halinde TL. idari para cezası verilir.
Yukarıda sayılan fiiller dışında, bu Kanun ile sayılı Kanuna veya bu kanunlara göre yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere ya da Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca verilen belgelerde yer alan şartlara uyulmadığının tespiti halinde, ilgili gerçek ve tüzel kişiler uyarılır ve aykırılığın giderilmesi için uygun bir süre verilir. Her işlem için verilecek süre Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca belirlenir. Verilen süre sonunda aykırılığın devam etmesi halinde veya aykırılığın giderilmesinin mümkün olmadığı hallerde süre verilmeksizin Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca verilen belgeler iptal edilir.
Kanun koyucu sayılı kanunun 8. maddesinde idari yaptırıma konu fiilleri ve buna verilecek cezaları tek tek saymış bunların haricinde bir aykırılığın saptanması halinde ceza verilebilmesi için özel bir usul öngörmüştür. Buna göre idare önce ilgili kişiyi uyaracak ve kendisine olayın durumuna göre bir süre verecek, şayet bu süre zarfında bu eksiklik giderilmez ise ilgili belgeler iptal edilecektir. Öte yandan şayet uyarı ve süre ile sorunun çözülemeyeceği anlaşılıyor ise doğrudan belge iptali yoluna gidilebilir. Ancak idare bu konuda ölçülü hareket etmek zorundadır. Yani iptal edilen belge ihlal ile alakalı ve ihlali gidermeye yönelik olmalıdır. Mesela yasak ürününün satışı nedeniyle belge iptal edilecek ise sadece o ürüne ilişkin belge iptal edilmelidir. Tüm ruhsatların ya da alakalı olmayan ruhsatların iptal edilmesi hukuka aykırıdır.
sayılı Kanunun 8. maddesi incelendiğinde ruhsat iptaline hangi eylemlerin neden olduğu ve bu eylemlerin ağırlığı belirtilmiştir.
8/7. madde şöyledir: İdarî para cezaları, fiillerin tekrarı halinde, bir önceki cezanın iki katı olarak verilir. Beşinci fıkranın (c) bendinde sayılan fiillerin tekrarı halinde ayrıca ihlale konu ürünün piyasaya arzının bir yıla kadar durdurulmasına; (a), (b), (d), (e), (f), (j), (k), (l), (m) ve (n) bentlerinde sayılan fiillerin, ilk fiilin işlenmesinden sonraki beş yıl içinde üçüncü defa işlenmesi halinde ise belgelerin iptaline karar verilir. Satış belgesi iptal edilen satıcılar, satış belgesi iptaline konu işyerinde aynı işletme adı altında faaliyette bulunan üçüncü kişiler ile satış belgesi iptal edilen satıcılarca belge iptaline konu işyerinin farklı işletme adı altında fiilen işletilmesi halinde, bu işletme üzerine kayıtlı görünen üçüncü kişiler adına iki yıl süreyle yeni belge başvurusunda bulunulamaz.
Buna göre söz konusu fiillerin tekerrürü halinde ruhsat iptali yapılabilmektedir.
8/8. madde şöyledir: Bu Kanuna, sayılı Kanuna veya sayılı Kanuna aykırı fiillerden dolayı haklarında kesinleşmiş mahkûmiyet kararı olanlara, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının düzenlemekle yükümlü olduğu piyasalarda faaliyete ilişkin hiçbir belge verilmez, verilmiş olanlar Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca iptal edilir. Mahkemece verilecek mahkûmiyet kararında, kararın kesinleşmesine kadar faaliyete ilişkin tüm belgelerin askıya alınmasına da karar verilir. Yargılama sonuna kadar üretici ve ithalatçılara yetkili idarece uygun görülecek miktarda bandrol, etiket, hologram, pul, damga veya benzeri işaretler verilebilir. Söz konusu fiillerin kamu sağlığını veya tütün ve alkol piyasasının güvenliğini bozucu nitelikte olması halinde, yargılama sürecinde yetkili mahkemece mevcut delil durumuna göre belgelerin askıya alınmasına tedbiren karar verilir.
Bu maddeye göre ruhsat iptali için ya kesinleşmiş bir yargı kararı yahut yargı organlarınca askıya almaya dair tedbir kararı verilmelidir. Bu iki örnek fıkra hükmü ruhsat iptali gibi ağır bir yaptırım için ağır bir fiil işlenmesi gerektiğini göstermektedir. Dolayısıyla ruhsat iptalleri halinde herhangi bir fiilin işlenmiş olması yetmez bu fiilin ağırlık derecesi, tekerrür durumu gibi hususların da göz önüne alınması gerekmektedir.
Kanunda öngörülen idari tedbir ve cezaların kimler tarafından verileceği de özel olarak belirtilmiştir. Buna göre beşinci fıkranın (f), (g), (ı), (j) ve (o) bentlerinde yazılı fiiller hakkında idarî yaptırım uygulamaya ve bu fiillerin konusunu oluşturan her türlü eşyanın mülkiyetinin kamuya geçirilmesi kararını vermeye mahalli mülkî amirler yetkilidir. Mesela Bakanlıktan satış belgesi almadan tütün mamulleri, alkollü içki satışına verilecek cezayı Tarım ve Orman Bakanlığı veremez. Buna ilişkin ceza mutlaka illerde vali, ilçelerde kaymakam vermelidir. (f), (g), (ı), (j) ve (o) bentleri dışındaki fiiller hakkında idarî para cezası vermeye Tarım ve Orman Bakanlığı yetkilidir. Mahalli mülkî amirlerce uygulanan idarî yaptırımlar onbeş gün içinde Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına iletilir. Cezayı hangi makamın vereceği idare hukukunda çok önemlidir. Çünkü bu konuda yapılan bir hata mahkemelerce iptal edilecektir. O nedenle sayılı Kanun uyarınca verilen cezalar bakımından ilk bakılacak husus bu cezayı veren makamın doğru makam olup olmadığıdır.
İdari cezalara karşı kural olarak idare mahkemelerinde 60 gün içinde dava açılması gerekmektedir. Ancak sayılı Kanunda özel bir süre öngörülmüştür. Bu süre 15 gündür. Yani cezanın tebliğinden itibaren 15 gün içinde yetkili idare mahkemesine dava açılmalıdır. Aksi halde dava süre geçirildiği için reddedilecektir. Öte yandan idare verdiği ceza evrakında, bu cezaya karşı hangi mahkemeye ve kaç gün içinde dava açılacağını bildirmek zorundadır. Şayet bunu bildirmemiş ise o zaman dava açma süresi işlemez. Danıştay içtihatları da bu yöndedir.
Bu davalarda yetkili mahkemeyi belirlemek de önemli bir noktadır. Kaymakam ya da valinin verdiği cezalara karşı yetkili idare mahkemesi o il idare mahkemesi yahut o ilde idare mahkemesi yoksa o ilin bağlı olduğu il idare mahkemesidir. Şayet Bakanlık tarafından bir ceza verilmiş ise yetkili mahkeme Ankara İdare Mahkemeleridir.
Yukarıda arz ve izah edildiği üzere sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanun ve uygulanışı oldukça teknik yönleri içerisinde barındırmaktadır. Kanun koyucu uygulamada idareye oldukça geniş bir alan bırakmıştır. Ancak bu alanın orantılılık, ölçülülük gibi temel hukuk ilkeleri çerçevesinde uygulanması gerekmektedir. İdarenin uygulamada bu konuda sıkılıka hataya düştüğü görülmektedir. Bu sebeple de verilen cezalara karşı itiraz yargı yoluna girişilirken alanında uzman bir avukattan hukuki danışmanlık ve avukatlık hizmeti sağlamak oldukça önemlidir. Tahancı Hukuk Bürosu olarak idari yargının alanına giren idari dava konusunda müvekkillerimize hukuki danışmanlık ve avukatlık hizmeti sağlamaktan onur duyarız.
tapdk-yetki-belgesi-tekel-tutun-alkol-ruhsati-iptal-davasi-emsal-kararİndir
tapdk-yetki-belgesi-tekel-tutun-alkol-ruhsati-iptal-davasi-emsal-karar-2İndir
Duyurular
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası