b harfini öğreniyorum / İçinde B olan kelimeler neler? İçerisinde B harfi geçen kelimeler listesi (3,4,5,6,7 ve 8 harfli)

B Harfini Öğreniyorum

b harfini öğreniyorum

Procity Ingilizce Öğreniyorum B Harfi Çocuklara Özel Keten Bez Kalemlik HD-AB

Procity Ingilizce Öğreniyorum B Harfi Çocuklara Özel Keten Bez Kalemlik

Kurumsal Fatura

Satıcı : İDEM MAĞAZACILIK

Koleksiyona Ekle

Tahmini Kargoya Teslim: 9 gün içinde

  • 15 gün içinde ücretsiz iade. Detaylı bilgi için tıklayın.
  • Bu ürün İDEM MAĞAZACILIK tarafından gönderilecektir.
  • Kalemlik keten kumaştan üretilmektedir. Ürün Ölçüleri: 20 cm x8 cm x 3,5 cm
  • Bu üründen en fazla 10 adet sipariş verilebilir. 10 adetin üzerindeki siparişleri Trendyol iptal etme hakkını saklı tutar.
  • Kampanya fiyatından satılmak üzere adetten fazla stok sunulmuştur.
  • İncelemiş olduğunuz ürünün satış fiyatını satıcı belirlemektedir.
  • Bu ürün indirim kampanyasına dahil değildir.
  • Bir ürün, birden fazla satıcı tarafından satılabilir. Birden fazla satıcı tarafından satışa sunulan ürünlerin satıcıları ürün için belirledikleri fiyata, satıcı puanlarına, teslimat statülerine, ürünlerdeki promosyonlara, kargonun bedava olup olmamasına ve ürünlerin hızlı teslimat ile teslim edilip edilememesine, ürünlerin stok ve kategorileri bilgilerine göre sıralanmaktadır.

ÜRÜNÜN TÜM ÖZELLİKLERİ

Ürün Değerlendirmeleri

Henüz Yorum Yazılmamış.

Ürün Bilgileri

Procity Ingilizce Öğreniyorum B Harfi Çocuklara Özel Keten Bez Kalemlik

  • Kalemlik keten kumaştan üretilmektedir. Ürün Ölçüleri: 20 cm x8 cm x 3,5 cm
  • Bu üründen en fazla 10 adet sipariş verilebilir. 10 adetin üzerindeki siparişleri Trendyol iptal etme hakkını saklı tutar.
  • Kampanya fiyatından satılmak üzere adetten fazla stok sunulmuştur.
  • İncelemiş olduğunuz ürünün satış fiyatını satıcı belirlemektedir.
  • Bu ürün indirim kampanyasına dahil değildir.
  • Bir ürün, birden fazla satıcı tarafından satılabilir. Birden fazla satıcı tarafından satışa sunulan ürünlerin satıcıları ürün için belirledikleri fiyata, satıcı puanlarına, teslimat statülerine, ürünlerdeki promosyonlara, kargonun bedava olup olmamasına ve ürünlerin hızlı teslimat ile teslim edilip edilememesine, ürünlerin stok ve kategorileri bilgilerine göre sıralanmaktadır.

Ürün Özellikleri

  • MateryalTekstil
  • ŞekilOval
  • RenkBej

Ürün Kişiselleştirme

KİŞİSEL VERİLERİNİN İŞLENMESİNE DAİR AYDINLATMA METNİ

Değerli Müşterilerimiz ;

Desa olarak, özellikle kişisel verilerinizin güvenliğini göz önünde bulundurarak, özel hayatın gizliliği, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu gereği sizleri aydınlatmak istiyoruz.

Desa olarak kişisel verilerinizin güvenliği hususuna azami gayreti ve hassasiyeti göstermekteyiz. Mevzuat gereği veri sorumlusu sıfatıyla, hizmet ilişkimiz kapsamında edinilen kişisel veriler, Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’na uygun olarak aşağıda detayları belirtilen şekilde ve mevzuat tarafından emredilen sınırlar çerçevesinde kaydedilir, saklanır, üçüncü kişilere açıklanır, devredilir, sınıflandırılır ve mevzuatta belirtilen diğer usul ve esaslara göre işlenecektir.

Sizlere bu metin ile :

• Desa mağazalarını ziyaret etmeniz, Mağazalar’dan alışveriş yapmanız,

• funduszeue.info internet sitesini ziyaret etmeniz veya cep telefonunuza indireceğiniz Desa uygulamasını kullanmanız, Site/Mobil Uygulama’dan ya da Temassız Ödeme sistemi ile alışveriş yapmanız veya funduszeue.infoşiler tarafından yapılan alışverişin tarafınıza gönderilmesi ya da Site’ye / Mobil Uygulama’ya üye olmanız (“Site Üyesi”),

• Ticari iletişim kanalları ile genel ve kişiye özel kampanya bilgilendirmeleri yapılmasına onay vermeniz,

• İletişim kanalları üzerinden karşılıklı olarak iletişime geçmemiz,

• Kurumsal satış süreçlerine ilişkin olarak Desa ile iletişime geçmeniz ve/veya alışveriş yapmanız veya kurumsal satış süreçlerine ilişkin olarak tarafınıza hediye, ürün gönderilmesi,

• Desa’nın düzenlemiş olduğu kampanya, yarışma, çekiliş ve diğer etkinliklere katılmanız, halinde kişisel verilerinizin kullanımına ilişkin aydınlatma metni yer almaktadır. Site ve Mobil Uygulama’da çerezler kullanılmaktadır, detaylı bilgi için bknz. Çerez politikası

Kişisel Verilerinizi İşleme Amaçlarımız ve İşlediğimiz Kişisel Verileriniz

Mağaza Ziyaretleriniz ;

Mağazalar’da gerçekleşmesi muhtemel mevzuata aykırı her türlü fiil, suç veya davranışa karşı siz, Desa ve çalışanları ile diğer üçüncü kişilerin güvenliğini sağlamak ve adli makamlara karşı olan bilgi, belge verme yükümlülüklerimizi yerine getirmek amacıyla güvenlik kamerası görüntülerinizi işliyoruz.

Mağaza Alışverişleriniz ve Satış sonrası Süreçler ;

Gerekli olduğu hallerde iade süreçlerinde iadenin banka hesabınıza yapılması için banka hesap bilgilerinizi, Fatura düzenlenmesi ve bazı durumlarda cari hesap ve mutabakat işlemlerinin yapılması amacıyla kimlik, iletişim ve fatura bilgilerinizi, ayrıca vergi mükellefi iseniz fatura bilgilerinizi (TC kimlik/ vergi numarası, şahıs şirketi bilgileri),

Ödemenizi kredi kartı ile yapmak istemeniz halinde ödemenin alınması amacıyla kredi kartı bilgilerinizi (kredi kartı bilgileri tarafımızca kaydedilmemektedir, ödeme kuruluşuna aktarımda platformlarımız sadece yönlendirici konumundadır.)

Ödemenizi mail order ile yapmak istemeniz halinde ad soyad, kredi kartı bilgileri, telefon numarası, ürün bilgisi, sipariş tutarı, imza ve kimliğiniz ön yüz fotoğrafı bilgilerinizi,

Desa’nın kişiye özel dikim/ürün hizmetinden yararlanmak istemeniz halinde ad soyad, sipariş bilgisi ve siparişinizle ilgili beden ölçü bilgilerinizi,

Site/mobil uygulamamızı kullanmanız veya site/mobil uygulamamız ya da temassız ödeme sistemimiz üzerinden sipariş vermek istemeniz halinde;

Alışveriş işleminin gerçekleştirilmesi, sipariş hazırlama, paketleme, sevk irsaliyesi hazırlama, kargolama, teslimat bilgilerinin güncellenmesi, siparişinizin size ulaştırılması veya siparişinizi mağazalar’dan teslim almak istemeniz halinde mağazalar’da uygun şekilde teslimatı sağlama, sistemimizde oluşturduğumuz size ait kayıtların diğer müşterilere ilişkin kayıtlardan ayırt edilmesi , satış sonrası operasyonel işlemlerin (tadilat, değişim, iade, ürün incelemesi) yerine getirilmesi alışverişinize ilişkin e-faturanın tarafınıza gönderilmesi amaçlarıyla kimlik (ad soyad) ve iletişim bilgilerinizi (e-posta adresi, telefon numarası, adres) ve alışveriş (alışveriş tarihi, zamanı, miktarı, alışveriş içeriği, ödeme şekli ve ödeme detayları) bilgilerinizi,

Fatura düzenlenmesi amacıyla kimlik ve fatura bilgilerinizi, ayrıca vergi mükellefi iseniz ek bazı fatura bilgileriniz (TC kimlik numarası, vergi numarası, şahıs şirketi bilgileri)

Ödemenizi kredi kartı ile yapmak istemeniz halinde ödemenin alınması amacıyla kredi kartı bilgileriniz (kredi kartı bilgileri tarafımızca kaydedilmemektedir, ödeme kuruluşuna aktarımda platformlarımız sadece yönlendirici konumundadır.) 3. kişiler tarafından site/mobil uygulama üzerinden tarafınıza ürün gönderilmesi halinde ise siparişin tarafınıza ulaştırılması amacıyla ad soyad, cep telefonu ve adres bilgilerinizi işliyoruz.

Site ve mobil uygulama’yı ziyaretiniz ve kullanımınız sırasında karşılaşılan teknik/yazılımsal hataları, eksiklikleri tespit etmek ve gidermek amacıyla site ve mobil uygulama’yı kullanım bilgilerinizi işliyoruz. Site Üyeliği (Site/Mobil Uygulama) ;

Üyelik işlemlerinin gerçekleştirilmesini sağlamak, sizinle akdedeceğimiz üyelik sözleşmesinin gereğini yerine getirmek, üye girişinin yapılması, üyelik bilgilendirmesinin yapılması amaçlarıyla kimlik (ad soyad), iletişim (e-posta adresi, telefon numarası) ve parola bilgilerinizi,

Üye olarak site/mobil Uygulama üzerinden alışveriş yapılmak istendiğinde her alışveriş işleminde tekrar bilgi girilmesine gerek kalmaksızın üye bilgilerinizi kullanarak alışveriş yapmanızı sağlamak amacıyla kimlik (ad soyad) ve iletişim (telefon numarası, e-posta adresi, teslimat ve fatura adresi bilgileri) bilgilerinizi,

Üye olarak tarafınıza sipariş geçmişinizi görüntüleme hizmeti verebilmek amacıyla alışveriş bilgilerinizi (alışveriş tarihi, zamanı, miktarı, alışveriş içeriği, ödeme detayları),

Özel üyelik programlarından faydalanabilmeniz, mağazalar ve site’den yapacağınız alışverişlere göre oluşturulacak size özel imkan ve tekliflerden yararlanmanız, puan kazanabilmeniz ve bu puanları kullanabilmeniz amacıyla mağazalar ve site’den yapacağınız alışveriş bilgilerinizi işliyoruz.

Ticari İletişim Süreçleri ;

Ticari iletişim izni/açık rızası vermeniz halinde, site üyeliği kapsamında oluşturulan genel veya size özel kişiselleştirilmiş kampanyalar, avantajlar, promosyonlar, reklamlar, bilgilendirmeler, pazarlama faaliyetleri ile size yönelik ticari iletişim faaliyetlerinde bulunulabilmesi, ürün ve hizmetlerimizle ilgili müşteri memnuniyetine yönelik anketlerin, kampanya, yarışma, çekiliş, davet, açılış ve etkinliklere ilişkin davetlerimizin iletilmesi amaçlarıyla kimlik (ad soyad) ve iletişim (telefon numarası, e-posta adresi) bilgilerinizi işliyoruz.

Kurumsal Satış Süreçleri ;

Kurumsal satış birimimiz ile iletişime geçmeniz halinde talebiniz üzere teklifinizin hazırlanması, tarafınıza iletilmesi, teklifi kabul etmeniz halinde bilgilerinizin ilgili mağazaya iletilmesi, ürünlerinizin tarafınıza gönderilmesi, yeni sipariş süreçlerine ilişkin olarak iletişim kurulması amaçlarıyla kimlik (ad soyad), iletişim (e-posta, cep telefonu), müşteri işlem (teklif, sipariş, kargo bilgileri), fatura bilgilerinizi ve çalıştığınız kurum bilgilerini işliyoruz. (siparişinize ilişkin işlenecek bilgileriniz yukarıda mağaza alışverişlerine ilişkin kısımda yer almaktadır.)

funduszeue.infoşiler tarafından kurumsal satış süreçleri kapsamında tarafınıza hediye, ürün gönderilmesi halinde ise siparişin tarafınıza ulaştırılabilmesi amacıyla ad soyad, cep telefonu, adres ve çalıştığınız kurum bilgilerini işliyoruz.

Çağrı Merkezi/Müşteri İlişkileri Süreçleri ;

İletişim kanallarımız (çağrı merkezi, e-posta, site, mobil uygulama, sosyal medya, çevrimiçi mesajlaşma/sesli görüşme uygulaması) üzerinden bizimle iletişime geçtiğiniz takdirde bize ilettiğiniz sorun ve şikayetlerinizi çözümlemek amacıyla kimlik (ad soyad) , iletişim (adres, e-posta adresi, telefon numarası), müşteri işlem (randevu bilgileriniz, talep ve şikayetleriniz, alışverişleriniz, hediye/indirim/fayda kullanımları) ve gerekli ise hukuki işlem bilgilerinizi; ayrıca müşteri memnuniyetine yönelik çalışmalarımız ve aramızda doğabilecek uyuşmazlıklarda delil olarak kullanılmak üzere çağrı merkezi ses kayıtlarını işliyoruz.

Desa lokasyonlarında talebiniz durumunda desa networküne bağlanmanız halinde sayılı kanun sebebi ile IP adresi bilgileri, İnternet sitesi giriş çıkış bilgilerinizi işliyoruz.

Yasal Süreçler ve Kurum içi Faaliyetler ;

Mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerimizi yerine getirmek, yetkili ve görevli kamu kurum ve kuruluşlarına karşı diğer hukuki yükümlüklerimizi yerine getirmek amaçlarıyla kimlik, iletişim, alışveriş, fatura ve işlem güvenliği (log kayıtları) bilgilerinizi işliyoruz.

Doğacak uyuşmazlıklarda mahkeme, icra dairesi, hakem heyeti gibi resmi kurum ve kuruluşlara karşı her türlü dava, cevap ve itiraz hakkının kullanılması, uyuşmazlıklara ilişkin görüşme ve anlaşma süreçlerinin yürütülmesi, tarafımızdan bilgi talep etmeniz halinde gerekli bilgilerin tarafınıza ulaştırılabilmesi amaçlarıyla ve kurum içi denetim, iç kontrol ve raporlama, test, geliştirme ve iyileştirme çalışmaları kapsamında kimlik (ad soyad), iletişim (telefon numarası, e-posta adresi, adres), alışveriş, fatura, kamera görüntüleriniz, işlem güvenliğine ilişkin bilgiler (site üyeliği, site/mobil uygulama alışverişleri, ticari iletişim kapsamında izin/açık rıza/sözleşme onayına ilişkin log kayıtları) ile hukuki işlem bilgilerinizi (uyuşmazlık süreçlerine ilişkin yazışma ve dosya bilgileri) işliyoruz.

Mobil uygulama, site ve diğer Desa sistemlerinin üyelik sözleşmeleri, mevzuat ve ahlaka aykırı şekilde kullanımını engellemek, şüpheli işlemlerin ve hukuka aykırı kullanımları tespit edebilmek, bloke etme ve bloke kaldırma işlemlerini yapabilmek için kimlik, iletişim, kredi kartı bilgileriniz (yalnızca ilk 6 ve son 4 hane bilgisi), alışveriş ve sipariş bilgileriniz ile işlem güvenliği bilgilerinizi işliyoruz.

Kişisel verilerinizin toplanma yöntemi ve hukuki sebebi

Kişisel verilerinizi, Kanun’da belirtilen kişisel veri işleme şartlarına uygun olarak ve sizinle aramızdaki ilişkinin icrası ve faaliyetlerin mevzuata uygunluğunun temini amaçları başta olmak üzere aşağıda belirtilen amaçlarla doğru orantılı olarak, Kanun’un 5. Maddesinin a, c, ç, e, f bendleri ile belirtilen aşağıdaki hukuki sebepler doğrultusunda toplamaktayız:

Kimlik bilgileriniz, iletişim bilgileriniz, ödeme bilgileriniz, üyelik bilgileriniz, banka hesap bilgileriniz, müşteri işlem bilgileriniz, işlem güvenliği bilgileriniz, pazarlama bilgileriniz, görsel ve işitsel verileriniz, hukuki işlem bilgileriniz, uçuş bilgileriniz (havaalanlarından alışveriş yapılması halinde), talep, şikayet ve başvuru bilgileriniz; Desa’nın kanun kapsamında yükümlülüklerini yerine getirebilmesi, kişi ve kurumlara bilgi verilmesi, alışveriş süreçlerinin kanuna uygun şekilde yürütülmesinin sağlanması, talep, şikayet ve başvuruların değerlendirilmesi amacıyla ve kanunlarda kişisel verileri işleme sürecinin açıkça öngörülmesi hukuki sebebiyle işlenmektedir.

Kimlik bilgileriniz, iletişim bilgileriniz, ödeme bilgileriniz, üyelik bilgileriniz, banka hesap bilgileriniz, müşteri işlem bilgileriniz, işlem güvenliği bilgileriniz, pazarlama bilgileriniz, görsel ve işitsel verileriniz, hukuki işlem bilgileriniz, talep, şikayet ve başvuru bilgileriniz; Yetkili kurum ve kuruluşların talepte bulunması, bilgi ve belge talep etmesi, adli makamlara karşı bilgi ve belge verme yükümlülüğümüz, hukuki bildirimlerin yapılması, mali ve vergisel yükümlülüklerin yerine getirilmesi amaçlarıyla ve veri sorumlusu olarak hukuki yükümlülüğün yerine getirilebilmesi için veri işlemenin zorunlu olması hukuki sebebi ile işlenmektedir.

Kimlik bilgileriniz, iletişim bilgileriniz, ödeme bilgileriniz, üyelik bilgileriniz, banka hesap bilgileriniz, müşteri işlem bilgileriniz, işlem güvenliği bilgileriniz, pazarlama bilgileriniz, görsel ve işitsel verileriniz, hukuki işlem bilgileriniz, talep, şikayet ve başvuru bilgileriniz; Talep ve şikayetlerinizin alınması ve sonuçlandırılması, meydana gelebilecek herhangi bir uyuşmazlık durumunda haklarınızın kullanılması ve korunması süreçlerinin yürütülmesi, hukuka aykırı işlemlerin tespiti, bilgi güvenliğinin temini, hukuki işlem güvenliğinin sağlanması, hukuki işlerin takibi ve yürütülmesi, dava süresi boyunca gerekli olabilecek bilgilerin temini amaçlarıyla ve bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için zorunlu olması hukuki sebebi ile işlenmektedir.

Kimlik bilgileriniz, iletişim bilgileriniz, ödeme bilgileriniz, üyelik bilgileriniz, banka hesap bilgileriniz, müşteri işlem bilgileriniz, işlem güvenliği bilgileriniz, pazarlama bilgileriniz; İş faaliyetlerinin yürütülmesi ve denetimi, kurum içi denetim, iç kontrol ve raporlama, test, geliştirme ve iyileştirme çalışmaları, şirket’in birleşme, bölünme ve devralma gibi süreçlerinde yapılması gereken incelemelerde kişisel verilerinizi içerebilecek belgelerin ilgili taraflara/kurumlara sunulması, site üzerindeki etkileşim hakkında bilgi edinilmesi, ürün ve hizmetlerimize dair çalışmaların yürütülmesi, hizmet ve kampanyalara yönelik kötüye kullanımın tespit edilmesi ve önlenmesi amaçlarıyla ve temel hak ve özgürlüklerinize zarar vermemek kaydı ile meşru menfaatlerimiz doğrultusunda zorunlu olması hukuki sebebi ile işlenmektedir.

Kişisel Verilerinizi Kimlere ve Hangi Amaçla Aktarırız.

Toplanan kişisel verileriniz, Aydınlatma Metninde belirtilen amaçlarla ile sınırlı ve ölçülü olmak kaydı ile Kanun ve ilgili mevzuat kapsamında aktarılmasını gerektiren sebeplere bağlı ve bu sebeplerle sınırlı olarak;

Ticari faaliyetlerimizin belirli unsurlarını bizim adımıza yönetmesi veya desteklemesi için hizmet sağlayıcılar veya İş ortakları tutarız. Bu hizmet sağlayıcılar Desa operasyonel süreçlerinin gerçekleştirilmesi, yönetim hizmetleri, müşteri desteği, bizim adımıza satış takibi, sipariş işleme, ürün teslimatı, reklam ve pazarlama faaliyetleri (dijital ve kişiselleştirilmiş reklamcılık dahil), güvenlik, lojistik, avukatlık faaliyetleri, BT hizmetleri, e-posta hizmet sağlayıcıları, veri barındırma, canlı yardım, borç tahsilatı ve Desa web sitelerinin yönetimi veya desteklenmesi faaliyetlerinin yerine getirilmesini sağlarlar. Kişisel verilerinizi uygun şekilde bildirimde bulunmak ve izin almak kaydıyla aşağıdakilerle de paylaşırız: kredi referans ve sahtecilikle mücadele ajansları, borç tahsilat kurumları ile (tarafımızdaki ödenmemiş borçlar için),

Kişisel verilerinizi lojistik sağlayıcılar, ürünlerin tedarik, muhafaza, sigorta, teslim ve tamiri yapan iş ortakları ve dış sağlayıcılar ile.

Ayrıca sitemizde yaptığınız satın alma işlemlerinde, alışveriş süreçlerini yönetmek ve işleminizi gerçekleştirmek için gerekli 3. taraflara (bankalar, kredi kartı şirketleri) verilerinizi paylaşmaktayız.

Kişisel verilerinizi, talepleri halinde; emniyet teşkilatlarının, kamusal düzenleyicilerin, mahkemelerin ve diğer resmi mercilerin, ulusal güvenlik veya diğer emniyet teşkilatı gereksinimlerinin karşılanması da dahil olmak üzere tam yetkili bilgi taleplerine yanıt vermek, tüm yasalara, yönetmeliklere, mahkeme celplerine veya emirlerine uymak, güvenlik tehditlerini, sahtecilik veya diğer suç veya kötü amaçlı faaliyetleri soruşturmak ve bunların önlenmesine yardımcı olmak, Desa ve bağlı kuruluşlarının haklarını ve mülkiyetlerini korumak, veya Desa çalışanlarının ve Desa mülkünde bulunan veya mülkünü kullanan üçüncü tarafların haklarını veya kişisel güvenliğini geçerli yasalarca izin verildiği ölçüde ve geçerli yasaların gerekliliklerine uygun olarak korumak amacıyla bu ilgili resmi birimlerle paylaşırız.

Kişisel verilerinizin şirketimiz tarafından, bu aydınlatma belgesinde belirtilen amaçlar dışında işlenmeyeceğini temin ederiz.

Nasıl Koruyoruz?

Desa tarafından toplanan tüm kişisel verilerin güvenliği için gerekli teknik ve idari bütün tedbirler alınmaktadır. Bu çerçevede KVKK kurulu tarafından yayımlanmış Kişisel Veri Güvenliği Rehberi gerekliliklerine, ISO/IEC Bilgi Güvenliği, ISO/IEC Bulut Hizmetleri Bilgi Güvenliği, ISO/IEC Gizlilik Bilgileri Yönetimi standartlarına, sayılı KVKK mevzuatına ve ilgili alt düzenlemelerine uygun olarak yetkisiz erişime, kötüye kullanıma, ifşaya veya değiştirilmesine karşı fiziksel, teknik, örgütsel ve yönetimsel önlemler alıyoruz.

Ayrıca tüm kredi kartı ve kişisel bilgileriniz internet güvenlik standardı olan SSL Secure sistemi ile mbit şifrelenmiştir. Bu şekilde internet üzerindeki dolaşımları sırasında herhangi bir şekilde bu bilgilerinizin istenilmeyen kişi veya kurumlarda ele geçirilmesi önlenmiştir

Kredi kartı bilgilerinin siteden bankaya aktarılması ile ilgili güvenlik, banka'nın sunduğu maksimum güvenlik ile gerçekleşmektedir. Söz konusu güvenliğin çok sayıda bileşenin yanında, CVV2/CVC2 kodu da çalıntı kart veya kart bilgileri ile alışverişe karşı önlem olarak sitemizde kullanılmaktadır.

Güvenli ortamda yapacağınız işlemlerde siz ve kredi kartını size tahsis esen banka haricinde hiçbir kişi, kurum ve kuruluş bilgilerinize ulaşamamaktadır. Kredi kartı işlem sayfası kart bilgilerini doğrudan banka POS sistemine iletmekte ve işlem sonucunu müşteriye bildirmektedir. Kredi kartı bilgileri e-posta veya benzeri yöntemlerle aktarılmamaktadır. Online işlemin bir sonucu olarak aktarılan kredi kart bilgilerine tarafımızdan dahi erişilmesi mümkün değildir.

Kişisel Verilere İlişkin Haklarınız Nelerdir?

Kişisel verilerinize ilişkin olarak;

• Kişisel verilerinizin işlenip işlenmediğini öğrenme,

• Kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,

• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,

• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,

• Kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş olması halinde bunların düzeltilmesini isteme,

• KVK mevzuatında öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme,

• Eksik veya yanlış verilerin düzeltilmesi ile kişisel verilerinizin silinmesi veya yok edilmesini talep ettiğinizde, bu durumun kişisel verilerinizi aktardığımız üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,

• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkması durumunda sonuca itiraz etme ve

• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız halinde bu zararın giderilmesini talep etme haklarına sahipsiniz.

Kişisel Verilere İlişkin Haklarınızı Nasıl Kullanabilirsiniz?

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Maddesinin 1. fıkrası gereğince, yukarıda belirtilen haklarınızı kullanmak ile ilgili talebinizi, 10 Mart , Sayılı yayımlanmış “Veri Sorumlusuna Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ” istinaden aşağıda ki yöntemler ve bilgiler ile gerçekleştirebilirsiniz.

Başvuru içeriğinde gerekli bilgiler;

1. Başvuru sahibinin, Ad, Soyad bilgisi.

2. Başvuru sahibi Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ise TC Kimlik Numarası eğer değil ise Uyruğu ile birlikte Pasaport numarası veya var ise Kimlik numarası.

3. Başvuru sahibinin, Tebligata esas yerleşim yeri veya iş yeri adresi.

4. Başvuru sahibinin bildirime esas elektronik posta adresi, telefon veya faks.

5. Başvuru sahibinin, Talep konusu.

6. Başvuru sahibinin talep konusuna istinaden bilgi ve belgeler.

Başvuru Yöntemleri;

Çocukluk yıllarımda okul yaşamı benim için çok zordu. Çok geç okumayı öğrendim. Yazımı ben bile okuyamıyordum. “b” ve “d” harflerini sürekli karıştırıyor bazı harfleri de ters yazıyordum. Matematik dersi ise başlı başına bir sorundu. Mars’ta yaşam üzerine konuşabiliyor ama 2 ile 2’yi toplayamıyordum. Yönleri karıştırıyordum. Bu yaşta bile bana bir yer tarif etseler bulamam, mutlaka çizerek anlatmaları gerekir. Ailem ve öğretmenlerimden sürekli “Çok akıllı bir çocuk ama hala neden başarılı olamıyor? Öğrendiklerini hemen unutuyor.&#; sözlerini duyuyordum. Kendime güvenim kalmamıştı&#;”

Yaşamda buna benzer hikayesi olan pek çok insan bulunmakta. Bu insanlar neden bu zorlukları yaşıyorlar? Sizler için araştırdık ve Özel Öğrenme Bozukluğu konusunda uzun yıllardır çalışmalar yapan pedagog Prof. Dr. Ümran Korkmazlar Oral ile röportaj yaptık. Sayın Oral, uzun yıllara dayanan deneyimlerini, karşılaştığı örnekleri bizlerle paylaştı. Keyifle okuyacağınızı ve Özel Öğrenme Bozukluğu konusunda detaylı bilgiye sahip olacağınızı düşünüyoruz.

  • Özel öğrenme bozukluğu nedir?

35 yıllık meslek yaşamımda çocuk ruh sağlığı kliniğinde çalıştığım yıllara baktığımda öğrenme bozukluğunun zeka problemi gibi algılandığı zamanlar aklıma geliyor. Aslında dünyada da ilk önce böyle algılanmış, daha sonra farklı vakalar ve araştırmalar bu problemin zeka ile ilişkisi olmadığını, hatta normal ya da normalin üstünde zekaya sahip kişilerde görüldüğünü ortaya koymuştur. Bu bulgu, öğrenme bozukluğunun en ayırt edici özelliğidir. Öğrenme bozukluğu, duyusal, fiziksel, ruhsal, kültürel soruna bağlı olmayan, okuma, yazma, matematik, kendini ifade etme, mekanda yönelme alanlarından birinde ya da tümünde güçlük çeken çocukları kapsar. Anne babaların deyimiyle; bu çocuklar ‘akılları kadar başarı sağlayamayan çocuklardır’.

Okul Öncesi Dönemde Belirtiler

  • Zaman &#; mekân &#; yön ile ilgili güçlükler (dün/bugün/yarın, inmek/çıkmak, ayakkabıları ters giymek, kitabı ters tutmak),
  • Kısıtlı kelime bilgisi; isimlendirme/hatırlama ile ilgili güçlükler,
  • Temel kavramları öğrenmede (özellikle sınıflandırma ve sıralama becerileri ile ilgili) güçlükler (renk, sayı, haftanın günleri, benzerlik, farklılık vb)
  • İnce motor becerilerde (özellikle resim ve çizimlerle kendini gösteren), öz bakım becerilerinde ve sosyal becerilerde güçlükler/gelişimsel gecikme,
  • Kelimeleri ters söyleme ya da hecelerin yerini değiştirme (teşekkür-tekeşşür; Beşiktaş-bekiştaş; mavi-vami&#;)
  • Konuşurken benzer sesleri karıştırma (f/v; m/n; b/m&#;),
  • Koordinasyon güçlükleri (ip atlama, bisiklete binme)
  • Sözlü yönergeleri alma ve uygulamada güçlük,
  • Dikkat ve konsantrasyon güçlükleri.
  • Gecikmiş el tercihi,
  • Geç konuşma, telaffuz/artikülasyon sorunları,

İlköğretim Döneminde Belirtiler

  • Yaşıtlarına kıyasla düşük akademik başarı, inişli çıkışlı performans,
  • Sayı/sembol/harf/ses kavramlarını anlamada ve ilişkilendirmede güçlükler,
  • Geç okuma; hatalı/yavaş okuma,
  • Uzun/yeni kelimeleri okumada ve okuduğunu anlamada ve anlatmada güçlükler,
  • Benzer görünüşteki harf, rakam ve sembolleri karıştırma (b/d/p/g; noktalı harfler; 6/9; +/x&#;),
  • Okurken ve yazarken benzer sesteki harfleri karıştırma (f/v; m/n; b/m&#;),
  • Okurken ve yazarken hecelerin yerini değiştirme (ve/ev; gibi/bigi&#;),
  • Okumada kelimelerin sonunu yanlış söyleme/uydurma, satır atlama,
  • Okuma ve yazıda harf, hece, sözcük atlama, ters çevirme, ekleme, birleştirme, uydurma,
  • Okuması zor/yavaş/karmaşık/ters yazı; bakarak yazmada ve diktede zorlanma,
  • Yazılı ifade güçlükleri,
  • Dağınık defter düzeni; imla ve noktalama hataları (büyük-küçük harf); bozuk satır düzeni (yukarı ya da aşağı kayan); uygun büyüklükle yazamama,
  • Matematik sembollerini, kavramlarını ve geometrik şekilleri öğrenmede zorlanma, karıştırma,
  • Matematikte eldeleri unutma, işleme ters taraftan başlama, işlem yapmadan doğrudan sonucu yazma,
  • Özellikle çarpım tablosunu, kesirleri, grafikleri, ölçüm ve olasılıkları öğrenmede güçlük,
  • Saat, zaman, tarih kavramlarını öğrenmede zorluk,
  • Sıralama becerileri, yönergeleri takip etme ve organizasyon yapma ile ilgili güçlükler,
  • Kısa süreli dikkat aralığı; konsantrasyon ve bellek güçlükleri.

Ergenlik ve Yetişkinlik Dönemlerinde Belirtiler

Ergenlik döneminden önce tanılanan ve bu konuda destek alan Özel Öğrenme Bozukluğu vakaları, yukarıdaki akademik zorlukların pek çoğunda aldıkları desteğin nitelik, süre ve yoğunluğuna paralel olarak belirli ölçülerde ilerleme kaydederken ÖÖB’nun izleri aşağıda sayılan alanlarda, hiçbir destek almamış bireylerde çok daha yoğun olmak üzere gözlemlenmeye devam etmektedir:

  • Çalışmaya başlayamama; çalışırken çok çabuk dağılma; dikkatsizlik,
  • Organizasyon güçlükleri (dağınıklık, randevuları kaçırma, plan yapamama),
  • Düşünce ve ifadelerini organize etme, planlama, özetleme ve düzenlemede zorluk,
  • Konularda önemli olan noktaları belirleyemeyip gereksiz ayrıntılar içinde kaybolma,
  • Yön bulamama,
  • Derste not tutmada zorluk,
  • Dinlediğini/okuduğunu kavramada güçlük,
  • Bellek güçlükleri,
  • Okunaksız, hatalı yazı,
  • Yetersiz kelime bilgisi ve edinilmiş bilgi,
  • Zamanı kullanamama,
  • Noktalama ve imla hataları,
  • Düşük hızda ve yetersiz nitelikte okuma, yazma,
  • Yabancı dil öğrenmede zorluk,
  • Bilgiler arasında ilişki ve hiyerarşi kurma güçlükleri,
  • Soyut kavramları anlamada zorluk,
  • Sıralama güçlükleri (kelime, fikir, dosya, sözlük&#;)
  • Okuma/yazma/matematiğe karşı ilgisizlik, isteksizlik,
  • El-göz koordinasyon güçlükleri,

 

  • Ailelerle yaptığımız bireysel görüşmelerde, örneğin baba “Ben de böyle bir öğrenciydim. Okuma, yazmayı ben de geç öğrendim ama şimdi başarılı bir iş adamıyım.” diyebiliyor. Bu sorunun genetik tarafı var mıdır?

Gelişimsel bir durum olduğu için sonradan olması mümkün değildir. Herhangi bir kaza sonucu okuma yetisini kaybeden kişiye de nörologlar “dislektik” diyorlar ama bizim öğrenme bozukluğu kapsamında söz ettiğimiz sorunlar gelişimseldir. Hatta yapılan birçok araştırma bu sorunun genetik olduğunu da gösteriyor. Ancak bazen çocuk kendini iyi gizleyebiliyor ya da sorunun derecesi farklı oluyor. Okumayı bire bir yardımla çözebiliyor, akıcı okuyamıyor veya okuyor ama matematik alanında zorlanıyor. Özellikle bir öğrenci 3.sınıfa geldiğinde bunu görebiliyoruz. Sanki geç tanı alınmış gibi düşünülüyor ama çocuk o zamana kadar akademik becerileri bir şekilde yürütmüş oluyor.

Şu sıralarda 30 yaşlarında bir danışanım var. 3 yaşındaki çocuğu ondan kitap okumasını istediğinde okuyamıyor. İnterneti karıştırıyor ve o yaşta yaşadığı sorunun ne olduğunu anlıyor. Geçmişe yönelik bilgi aldığımızda, “dikkatsiz” diye uzmanlara götürüldüğünü görüyoruz ama hiç müdahale edilmemiş, biraz ilaç verilmiş. Okulu yarım bırakmış. Daha sonraki zamanlarda “depresyon” diye tanılanmış. Aslında bu da doğal bir tanı. O kadar mutsuz olunca depresyon da buna eşlik ediyor. Hikayenin derinine indiğimizde, hiç örgü öremediğinden, adresleri aklında tutamadığından, telefon numaralarını tek tek söylediğinden, eczaneye gittiğinde ilacın adını telaffuz edemediği için yazarak ifade ettiğinden söz ediyor. Örneğin, yemeği akıldan muhteşem yapıyor ama listeye bakarak yapamıyor. Hatta bir kez evini bulamadığını da söyledi. Referans noktası olarak köşe başındaki marketi belirlemiş, bir bakmış market yok. O kadar zaman oturduğu sokağın adını bile okumamış ya da dikkat etmemiş. Dolayısıyla evini bulamamış. Öğrenme sorunu olan kişi görsel düşünür. Sağ hemisfer daha baskın çalıştığı için fotografik hafızaları iyidir ancak sözel olarak ifade etmesi istendiğinde büyük sıkıntı yaşarlar.

  • Özel Öğrenme Bozukluğu şemsiyesi altında yer alan disleksi, disgrafi ve diskalkuli kavramlarını biraz açıklar mısınız?

Kelime anlamı olarak baktığımızda, “dis” bozukluk, “leksi” okuma demektir, disleksia da “okumada bozukluk” anlamına gelmektedir. Disgrafi; yazmada bozukluk, diskalkuli de matematikte bozukluk olarak tanımlanır. Sadece “disleksi” tanımını kullanırsak, öğrenme bozukluğunu dar bir çerçevede tanımlamış oluruz. Bu alt alanların hepsi bir kişide görülmeyebilir. Biri daha baskın olabilir. Okumada bozukluk varsa ve sorun çözülmezse hepsine yansır. Okuduğunu anlamayan bir öğrenci doğal olarak matematik problemini çözemez ama siz problemi çizip anlatırsanız hemen anlayıp cevabını verebilir.

Şu ana kadar hep okuma yazmada sorun olarak ailenin dikkatini çekmiş bir vakam var. Çocuğa 10 liran var, 3 liraya kalem alacaksın, ne kadar para üstü kaldı? dedim. Yanıt alamadım, problemin kafasında canlanmadığını fark ettim. Problemi yazılı hale getirdik yine yanıt yok. Benden 10 lira istedi. Parayı evirdi çevirdi “Paranın üstü neresi?” dedi. Gerçekten böyleler. “Para üstü” sözü onun için hiçbir şey ifade etmiyor. Ya da “Topla” dediğinizde odayı toplamak ile toplama yapmak onun için ayrışmıyor, soyutlayamıyor ve görselleştiremiyor.

  • Tanı koyma süreci nasıl gerçekleşiyor? Sadece bir test yaparak tanı konulabilir mi?

Çocuğa ömrü boyunca taşıyacağı bir etiket koyuyorsunuz, bu nedenle tanı koyarken titizlik göstermeniz gerekiyor. Bazen öğrenme sorunu da gelen her çocuğa Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) tanısı konuluyor. Aslında çoğunlukla DEHB’ye öğrenme bozukluğu eşlik ediyor. Çocuğa ilaç veriliyor, belli bir düzeyde işe odaklanması sağlanıyor ama öğrenme sorunu ile uğraşılmadığı için problem ortadan kalkmıyor. Çoğu ülkede olduğu gibi bizde tam aşamasında WISC-R testini kullanıyoruz. Buna ek olarak okuma-yazma-matematik analizi, lateralleşme testi, dokunsal ayrımlaştırma çalışmaları da yapıyoruz. Bazı çocukların dil gelişiminde de sıkıntı olabiliyor, “r” harfi yerine çocuk “y” diyorsa, bu okumasına ve yazmasına da yansıyor olabilir. Bunu iyi ayırt etmek lazım; sadece artikülasyon bozukluğumu var, yoksa bir öğrenme güçlüğü mü söz konusu? Dolayısıyla dil testi de uyguluyoruz.

Bu çocuklar akademik yaşamlarındaki travmatik deneyimlerden oldukça etkileniyorlar. Motivasyonları kırılıyor. Bu nedenle, tedavi sürecinde önce psikoterapi yapıyoruz. Bu çocukların kendileri ile ilgili “beceriksizim, değersizim” veya ilaç da alıyorsa “Ben hastayım, hiçbir zaman düzelmeyeceğim. Beğenilmiyorum.” gibi o kadar olumsuz düşünceleri var ki, bu düşünceler onların ilerlemesine ikinci bir engel oluşturuyor.

  • Özel öğrenme bozukluğunun tamamen iyileşmesi mümkün mü? Görülme sıklığı cinsiyete göre değişir mi?

Yeni araştırmalar, kız ve erkeklerde eşit oranda görüldüğünü gösteriyor. Erken yaşta müdahale edildiğinde, büyük ölçüde tedavi edildiğini görebiliyoruz. Bu tamamen beynin işleyişi ile ilgili bir durum. Sağ hemisferini sol hemisferine yardım edecek şekilde kullanmayı öğrenirse yaşadığı zorluk azalabiliyor. Ancak bazı izlerini ileriki yaşlarda da görmek mümkün oluyor. Öğrenme sorunu yaşayan pek çok ünlü var. Einstein, 9 yaşına kadar okuma öğrenememiş. Picasso, tüm okul yaşamını resim yaparak geçirmiş. Liseden mezun olamayacak durumdaymış ama akademinin sınavını kazanmış. Lise diplomasını verebilmek için ona ayrı bir sınav uygulanmış. O sınavda bile bazı harfleri ters yazdığı görülmüş. Yine de kurul kararı ile lise diploması verilmiş.

Aileler ve öğretmenler çok çabuk sonuç istiyorlar. Aslında çocuk da başarmayı istiyor. Ben çocuklara diyorum ki; “Ben teknik direktörüm. Taktik vereceğim. Evde onları yapacaksın.” Çok hoşlarına gidiyor. Örneğin, “bu hafta kızmabirader oynayıp gelin” diyorum. “Oyun mu oynayacağız?” diye şaşırıyorlar. Aile sorunu tam olarak anlayamadığı için gerekiyorsa bir beyin resmi çizip, yapılan çalışmaların beynin hangi yönlerini etkilediğini gösteriyorum. Onlara günlük yaşamlarından örnekler veriyorum. Örneğin, yemek yapmanın aslında sıralı bir iş olduğunu anlatıyorum. Bunu söylediğimde “Aaaa&#; hiç öyle düşünmemiştim” diyorlar. Çocuğa “Bu tencereye malzemelerin ne kadarı sığar?” diye sormanın bile, onun karşılaştırma yapmasına, ölçüp biçmesine yardımcı olacağını yemeğin içine önce hangi malzemenin, kaç kaşık koyulacağını tahmin etmesinin önemli bir akıl yürütme süreci olduğunu açıklıyorum.

Aileler sihirli bir değnek değsin de sorun çözülsün istiyorlar. Tanı konduktan sonra ailelere “ağır-hafif-orta” gibi bir derecelendirme söyleyebiliyoruz. Orta veya ağır olduğunda aileler bunu zaten görüyorlar. Bunun uzun soluklu bir çalışma olduğunu ve emek vermek gerektiğini söylüyoruz. Zaman vermek çok tarzım değil ama “En az bu sömestr beraberiz. Yazı da iyi geçirmeniz lazım ki gelecek yıla daha az eksikle geçelim” diyorum. Bazen de aileler istediklerini veya hoşlarına gideni anlıyorlar. Bazen çalışıyoruz sonra bir süre ara veriyorlar. Ortaokulda ya da yüksek öğrenimde yeni sorunlar olduğu için geliyorlar. Erken ele aldığımız çocuklar eksik ve güçlü yanlarını bildikleri için kendilerine uygun bir bölüm seçiyorlar. Örneğin, bir tanesi spor akademisini, bir tanesi fotoğrafçılığı, bir diğeri de grafik tasarımını seçti.

  • Öğrenme sorunu yaşayan bir çocuk ya da ergen akademik bir destek de almalı mıdır?

Eğer akademik açık büyükse, kendini bu konuda geliştirmiş bir öğretmenin katkısı iyi olacaktır. Ancak uzman ve öğretmen arasında işbirliği olmalıdır. Çocuğu sadece öne oturtmakla sorun çözülmüyor. Her gün bir saat uzmanın önerdiği egzersizleri yapması gerektiği için okuldaki ödevleri konusunda anlayışlı olmak gerekiyor. Ortaokul ya da lise yıllarında, her dersten, özel destek alan öğrenciler iyi gözlemlenmelidir. Bu kişiler, geçmişte yeterince müdahale edilmemiş bir öğrenme sorununa sahip olabildikleri gibi atlanmış, gözden kaçmış bir öğrenme bozukluğu vakası da olabilirler. Çünkü her dersten özel ders alınması doğal değildir. Bir lise öğrencisi birinci sınıf düzeyinde okuyor, yazı yazmayı sevmiyor, matematikte hala çarpım tablosunu bilmiyor. Bu çocuk özel ders alıp sadece o yılın derslerini çalışsa sorunun çözümüne ne kadar katkısı olabilir ki?

  • Okul ortamında akademik olarak zorlanan çocuklar için sınıf tekrarı önerilebilir mi?

Eğer çocuk çok zorlanıyorsa, akademik yaşam hızlanmadan sınıf tekrarı yaptırmak yararlı olabilir. Bunu daha çok ilk üç sınıf için düşünebiliriz. Ya da liseye geçmeden ortaokul yıllarında da bu yapılabilir. Eğer çocuk yeterli okul olgunluğuna sahip değilse, okula geç göndermek de yararlı olabilir. Bunu yapmadığımız durumlarda, okula başladıktan çok kısa süre sonra zorlanmaya başlayacak ve mutsuz olacaktır. Biz uzmanlar, ailelere öneri verirken “mutlaka bunu yapın” demeyiz. Bir seçim yaptıklarında nasıl sonuçlarla karşılaşacaklarını vaka örnekleri üzerinden anlatmaya çalışırız.

Bazı tecrübeli okullar, çocuk okula başladığında nasıl zorlanacağını hemen fark ediyor. Bu konuda aileye geri bildirim verdiklerinde, gücenen, kırılan aileler de olabiliyor. Aile okul seçiminde, okulun akademik başarı konusundaki hassasiyeti göz önünde bulundurmalıdır. Bu çocuklar normal zekâya sahip olduklarından, aile o güne kadar yaşanan problemi fark etmemiş olabiliyor. Anne babanın hassasiyetini düşünüp, çocuğun olumlu yönlerine de vurgu yaparak güçlük yaşadığı alanları ve okulda nasıl zorlanabileceğini incitmeden anlatılması gerekiyor.

Okul öncesinde çok fark edilemeyen bir problem olduğu için, aile ilk duyduğunda şok olabiliyor. Anne babaya öğrenme güçlüğünü çok iyi anlatmalıyız. Anne babalar genelde uzmanlara gittiklerinde, maddi manevi tasarruf yapmak için “destek almazsak ne olur, kendi kendine gelişme olmaz mı, ne kadar sürede sorun ortadan kalkar, garantisi nedir” gibi sorular sorarlar. Aslında tüm bu soruların yanıtı, her bir çocuk için değişir.

Gelişim, çocuğun yaşadığı sorunun derecesine, uygun yardım alınmasına ve anne-babanın vereceği desteğe bağlıdır. Dikkat eksikliği de, öğrenme sorununa çoğu zaman eşlik ettiği için, çocuğun ilaç kullanmasının sorunu tamamen çözdüğünü düşünen anne babalara rastlıyorum. Anlattığınız halde sorunu kabul etmeyip, yıllar sonra gelen anne-babalar oluyor.

  • Davranış sorunları ile size gelip, aslında öğrenme bozukluğu yaşadığını gördüğünüz vakalarınız oluyor mu?

Var tabii&#; Yıllar önce, bir çocuğun annesine okul servisindeki bir diğer öğrencinin annesi telefon açmış. “Oğlunuz kaka kokuyor” diye. Anne de çok üzülmüş. Bu olayı takip eden günlerde apartman görevlisi anneye, “sizin tuvalet camından aşağıya kakalı kilotlar atılıyor” diye bilgi vermiş. Anne biraz takip ettiğinde çocuğun iç çamaşırlarının çoğunun kaybolduğunu görmüş. Bu çocuk sürekli altına kaçırdığı için bana gelmişti. İki görüşme sonrasında akademik yaşantısına baktığımızda gördük ki, çocuğun okuması üçüncü sınıfta olduğu halde birinci sınıf düzeyindeydi ve yazısı çok hatalıydı. Bu çocuklar kendi farklılığını anladıkları zaman ya içe ya da dışa yönelttikleri sorunlar oluyor.

Hiç unutmadığım bir vakam daha var. Öğrenci 5.sınıfı bitirmiş ama hazırlık sınıfında okuldan kaçmaya başlamış. Baba çok yoğun çalışıyor. Anne okuldan kaçması için elle tutulur bir neden olmadığını, evde bir huzursuzluk ya da mutsuzluk bulunmadığını, okulun iyi bir okul olduğunu söylüyor. Çocukla yalnız görüşmek istedim. Görüşmenin bir yerinde çocuk ağlamaya başladı ve “Ne olur babama söylemeyin, çok üzülür, ben hala okuyup yazamıyorum.” dedi. “Sınıfları nasıl geçtin?” diye sordum. Sözel ifadesi çok güçlü bir çocuk olduğu için güzel sözler ve yaratıcı özellikleriyle sınıf geçmeyi başarmış. Aileyi çağırdık ve konuştuk. Babası inanamadı ve “Bütün harçlığıyla kitap, dergi alır.” dedi. Odası kitap dolu olan bu çocuk, okumayı çok istiyor ama yapamıyordu. Bayağı ağır bir vakaydı. Uzunda bir soyadı vardı ve soyadını yazamıyordu. Sonunda da kısaltarak yazmayı öğrenmişti. Hazırlık sınıfında ise henüz okuyamadığı anlaşılmış ve o da okuldan kaçmaya başlamıştı. Hazırlık sınıfı yabancı bir dilde de olunca yaşam daha da beter olmuştu. Evden servisle çıkıyor ama okulun dışında zaman geçiriyor ve okulda olmadığı anlaşılıyordu.

İkinci sınıfta öğrenme güçlüğü tanısı koyduğum bir kız çocuğunu da hatırlıyorum. Aile, tanıya inanmamış ve “gelişir” diye tedaviyi bırakmışlardı. Çocuk hiçbir zaman tam anlamıyla gelişmemişti. Bana en son geldiklerin öğrenci lise çağındaydı. Herkes okuma ve yazmasıyla dalga geçtiği için intihara teşebbüs etmişti.

  • Özel öğrenme bozukluğu olan kişiler yaşadıkları sorunlarla baş etmek için kendilerine özgü teknikler geliştirebiliyorlar&#;

Evet, bilgisayar mühendisliğinde 3 yıldır okuyan ve atılmak üzere olan bir genç vardı. Bilgisayar programı oluştururken bütün büyük-küçük işaretlerini karıştırdığı için sınavlarda başarısız oluyordu. Bir taktik geliştirmiş, kendisine özel bir klavye yapmış. İşaretleri yönüne göre farklı renklere boyamış ve üzerine kendi etiketlerini yapıştırmış. Sınava da o klavye ile girmek istemiş. Üniversite bunu kabul etmemiş. “Bizim bilgisayarımızla sınava gireceksin” dedikleri için de genç sürekli sınıfta kalmış. Bu gencin sorununu yurtdışından gelmiş İngiliz bir profesör anlamış. Hikayesini dinlediğimde, üniversiteye girebilmek için üç yıl çalıştığını öğrendim. Bu çocuğun bütün okul yaşamı boyunca hiç defteri olmamış. Onu Bursa da bir konferansıma götürmüştüm. Öğretmenlere sunum yapacaktım. “Ben sadece kendi arabamla gidebilirim. Korkmayın, aklınızdan geçeni biliyorum ama ben iyi bir sürücüyüm” dedi. Bu çocuklar yönleri karıştırdıkları için ben tereddüt etmiştim. “Yalnız herkes 3 saatte gidiyorsa ben 6 saatte giderim” dedi. “Nasıl yani?” dedim. 60 funduszeue.info daha hızlı gittiğinde tabelaları kaçırdığını söyledi. Önceden yolu bayağı çalışmış. Neyse biz Bursa’ya problemsiz bir şekilde vardık. Konferansı dinledi ve “Neler yaşadığını anlat biraz” diye sahneye davet ettiğimde, sahneye çıktı, durdu baktı. Öncesinde ne konuşacağı ile ilgili hiçbir şey tasarlamamıştık. “Hepinizden nefret ediyorum” dedi. Tabii herkeste büyük bir sessizlik oldu! Bu nasıl bir şey diye fısıldaşmalar oldu. “Oh be, nihayet söyledim, tüm okul yaşantım boyunca öğretmenler beni hiç anlamadı” dedi.

  • Okulda öğretmenlere evde de ailelere bu çocukların genel yaşam becerilerini geliştirmek için neler önerirsiniz?

Her yaşa ait farklı uygulamalar yapmak gerekecektir. Bu çocuklar sözle düşünemiyorlar, görsel düşünüyorlar. Bu nedenle ailelerin her konuyu görselleştirmesi ve bunu anlayıp anlamadığını tespit etmesi çok önemli. Çocuğun farklı olduğunu kabul etmek gerekiyor. Nedense çocuk görme engelli ya da bedensel engelli olsa, insanlarımız çok daha merhametli oluyor, kızmıyor, bağırmıyor. Yetişkinler “Akıllı ama yapmıyor, inatlaşıyor.” diye düşünüyorlar. Öncelikle çocuğu “kabul etmek” ve “anlamak” gerekiyor. Bir diğer önemli noktada “fark ettirmek”. Çocuk, “Ben farklı öğreniyorum.” diyecek ve çevresindekiler de onun farklı öğrendiğini kabul edip, yeni bir bilgiyi öğretirken ona uygun teknikler kullanmalıdır. O yüzden pek çok anne baba bize gelip günah çıkartıyor, “çocuğumu boşuna dövmüşüm” diyor.

Öğrenme bozukluğu olanlar bazen önemli muhakeme hataları yapabiliyorlar. Onun için zeki sayıp da akıl yürütemediği zamanlarda kızmamak gerekiyor. Örneğin; “Ateşte yanmak üzere olan bir yemek var. Annen de telefonla konuşuyor. Ne yaparsın?” gibi bir soru yöneltildiğinde “Annemi çağırırım.” şeklinde bir cevap verip kolay yolu seçtikleri gibi “İtfaiyeyi çağırırım.” diyerek uçta bir cevap da verebiliyorlar. Bu nedenle aileler, farkına vardırmak ve muhakeme becerilerini güçlendirmek için “Sen öyle düşünüyorsun ama bak bir de bu yol var.” demelidirler.

Uygun yaklaşımları tabii ki öğretmenlerin de bilmesi gerekiyor. Biz sayıları öğrenirken, sayı çubuklarımız yoktu. Toplama çıkartma yapmayı fasulyelerle öğrenmiştik. Okul ortamında da öğrenme süreçlerinde görselleştirmeye önem verilmelidir. Ayrıca çocuğun iyi yanları mutlaka korunmalı ve pohpohlanmalı ki, çocuk motivasyonunu kaybetmesin.

  • Öğrenme bozukluğu olan çocukların özgüvenini geliştirmek için neler yapabiliriz?

Okuma-yazma çalışmaları dışında, çocuğu bedenini kullanarak ön plana çıkabileceği aktiviteler yapması konusunda cesaretlendirmek ya da sağ beyni geliştirmeye yönelik çalışmalar yapmasını sağlamak özgüven gelişimini destekleyecektir. Örneğin, müzik ya da mizah kullanımı sağ beynin geliştirilmesi için önemlidir. Anne- babanın çocukla birlikte bu alanlara yönelik çalışmalar yapması aralarındaki etkileşimi olumlu anlamda destekleyeceği gibi çocuğun gelişimine de yardımcı olacaktır. Yönleri, sağı ve solu karıştıran bir çocuk, anne-babası ile dans kursuna gidebilir ya da jimnastik, yüzme gibi sporlara yönelebilir. Sanat etkinlikleri de çocukların duygularını fark etmesi ve bu duyguları paylaşması için yararlı aktiviteler olabilir. Anne-baba ve çocuğun birlikte yapabilecekleri etkinliklerin organize edilmesi çocuğun örselenmemesi açısından gerçekten gereklidir. Okullarda bu çalışmalara yer verebilirler.

  • Size sormadığımız ama sizin değinmek istediğiniz bir konu var mı?

Yönetmeliklerle ilgili konuya değinmek isterim. Bu çocuklar yaşıtlarından farklı öğrendikleri için onları değerlendirme yöntemi de farklı olmalıdır. Çocuğun farklılığı okul tarafından kabul edilerek ona özgü yöntemler devreye sokulmalıdır. Değerlendirmelerde soru sayısının azaltılması, değerlendirmenin farklı bir ortamda yapılması ya da yazının puntosunun büyük olması, ek süre verilmesi bu yöntemler arasında yer alabilir. Ayrıca öğrenciye seçmeli sorular vererek bunlardan istediği iki tanesini yapabileceğini söylemek ya da notlarını yükseltmesi için ek proje ödevleri vermek diğer yollar arasında yer alabilir. Öğrenci hatalı yazı yazdığında, notunu kırmadan, hatasını fark etmesini sağlamak gerekiyor. Örneğin, İngilizce dersinde, söylediği gibi kelimeyi yazan bir öğrenciye, “söylediğin gibi yazıyorsun, şimdi bakarak yaz” diyerek hatasını fark ettirebiliriz. Ayrıca 1. ve 2. sınıf ortamında sesli okuma yaptırılmamasını öneriyorum. Bu çocuklar çok zor okudukları için, hatalarının arkadaşları tarafından fark edilmesi onları oldukça örseliyor. Yurt dışına eğitime giden bir danışanım için öğrenme sorunu olduğuna dair gittiği üniversiteye rapor hazırlamıştım. Üniversite, bu raporu dikkate alarak, derste not tutması güç olduğu için ona dersleri cd’ye çekip verdi. Türkçe okumakta zorlanan bir öğrencimiz için okuyucu desteği istemiştik. Bir kişi çocuğa soruları okudu, o da yanıtladı.

Eşitlik ilkesi gereği, öğrenme bozukluğu çeken öğrencilerin haklarının korunduğu ve yaşamlarının kolaylaştırıldığı bir eğitim sisteminin pek çok ülkede olduğu gibi ülkemizde de yaygınlaştırılması dileği ile konuya gösterdiğiniz ilgi için bu çocuklar adına değerli “Terakki Ailesi’ne teşekkür ederim.

Röportaj:
Prof. Dr. Ümran Korkmazlar Oral
Pedagog

Prof. Dr. Ümran Korkmazlar Oral

Ümran Korkamazlar, İstanbul Üniversitesi Pedagoji Bölümü’nden mezun olmuş, Boğaziçi Üniversitesi’nde “Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık”, İstanbul Üniversitesi Çocuk Sağlığı Enstitüsü’nde “Gelişim Nörolojisi” yüksek lisans programlarını tamamlamıştır. Doktorasını İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünde “ yaş ilkokul çocuklarının özel öğrenme bozukluğu ve tanı yöntemleri” tezini vererek tamamlamış, bu çalışması ile Türk Psikiyatri Cemiyeti Mualla Öztürk Araştırma ödülünü kazanmıştır. Korkmazlar, 27 yıl hizmet verdiği İstanbul Tıp Fakültesi Çocuk Ruh Sağlığı Hastalıkları Ana Bilim Dalı’ndaki görevinden, kendi isteği ile ayrılarak, Bilim Üniversitesi Psikoloji Bölümü’ nün kuruluşunda yer almış ve Fen Edebiyat Fakültesi dekanlığı görevlerinde bulunmuştur. yılları arasında da Beykent Üniversite’nde psikoloji bölüm başkanlığı yapmıştır. Şu an kendi kurucusu olduğu, Fide Danışmanlık Merkezi’nde çocuk, ergen ve ailelerle; öğrenme, okula uyum, gelişim, travma konularında çalışmaktadır.

Almanca Alfabesi ve Okunuşları

1. Almanca November Hangi Ay?

2. İdata Almanya Vize Ücreti

3. Almanca En Çok Kullanılan Fiiller ( Fiil)

funduszeue.info

funduszeue.info

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası