insan ilişkileri ve iletişim ders notları / İnsan İlişkileri ve İletişim İçerik | Anadolu Üniversitesi

Insan Ilişkileri Ve Iletişim Ders Notları

insan ilişkileri ve iletişim ders notları

ÜNİTE-1 İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ DERS NOTU İLETİŞİM BENİMLE BAŞLAR İletişim: Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Her canlı değişik yöntemlerle iletişim kurar, -Diğer canlılardan farklı olarak insanlar konuşma ve dinleme yeteneğine sahip olduğundan iletişimi geliştirme şansına sahiptir. Başlıca İletişim Yolları: 1-Sözlü İletişim: Karşılıklı konuşmaya dayalı iletişimdir. 2-Yazılı İletişim: Yazı yoluyla sağlanan iletişimdir. Not, mektup, gazete, dergi ve kitaplardaki yazılar veya yazılı işaretler aracılığı ile yapılan iletişimdir. 3-Hareketlerle İletişim: Jest, mimik ve çeşitli hareketlerle sağlanan iletişimdir. Sözsüz veya Beden dili ile iletişim de denilebilir. Bu tür iletişim yolunu genellikle işitme engelli insanlarımız kullandığı gibi işitme problemi olmayan insanlarımız da kullanabilmektedir. Selam veren bir insana başımızı sallamamız gibi . Etkili bir iletişimde dikkat edilmesi gerekenler 1-Bireyin Kendini Tanıması: Kendisini tanıyan ve sahip olduğu özelliklerin farkında olan bir kişi çevresindeki insanları daha kolay algılar ve tanır, onlarla daha kolay ve uyumlu bir iletişim sağlar. 2-Etkili Anlatım: Karşımızdaki insanlarla konuşurken; - Konuşurken doğal olmalıyız, yapmacık konuşma ve hareketlerden kaçınmalıyız, - Dinleyici ile göz teması kurarak onun zihnine ve gönlüne girmeye çalışmalıyız, ona pozitif enerji vermeye çalışmalıyız, - Ses tonumuzu sürekli olarak konuşmamızın içeriğine göre ayarlamalıyız, tek düze bir konuşma insanın dikkatini çekmez. - Jest ve mimiklerimizi, bedenimizi konuşmamızın içeriğine uygun olarak kullanmalıyız, - Konuşma süresini uzun tutarak dinleyenleri sıkmamalıyız 3-Etkili Dinleme: Etkili bir dinleme yapabilme için; - Konuşmacı ile göz teması sağlamalıyız, - Kendimizi rahat ve hafif tutmalıyız, - Karşımızdaki insan konuşurken “evet”,”demek öyle”,”gerçekten mi?”gibi tepkiler vererek onu dinleme isteğimizin olduğunu ona hissettirmeliyiz, - Konuşmacıyı dinlerken empati kurmalı, kendimizi onun yerine koymalıyız, - Asla konuşmacının sözlerini kesmemeliyiz, sorularımızı ve eleştirilerimizi sona saklamalıyız, - Dikkat dağıtacak davranışlardan kaçınmalıyız, dikkat dağıtacak unsurları da ortadan kaldırmalıyız. 4-Empati Kurma: Dış dünyayı karşımızdaki insanın penceresinden,yani onun penceresinden görmeye çalışmak funduszeue.info başka deyişle kendimizi onun yerine koymak funduszeue.info kurmak başka insanlarla iletişimimizin gücünü artırır. Olumlu İletişim Davranışları -Empati Kurma Etkili Dinleme—Gülümsemek - Saygılı olmak – Kendini ifade Etmek—Göz Teması Olumsuz İletişim Davranışları: 1- Karşımızdaki insanı yönlendirmeye çalışmak. 2- Eleştirmek, suçlayıcı davranmak ve yargılamak. 3- Çok veya alakasız sorular sormak. 4- Teselli etmek, konuyu değiştirmeye çalışmak. 5- Küfür etmek, lakap takmak 6- Kendi düşüncelerimizi tek doğru olarak kabul etmek, başkalarının duygu ve düşüncelerine saygı göstermemek. 7- Ön yargılı davranmak. 8- Sözünden dönmek, alay etmek, oyalayıcı davranmak. SEN DİLİ: Olumsuz duygularını dile getirmek, eleştirmek ve hoşnutsuzluğunu belirten, çok olumsuz duygular ve sonuçlar doğuran dildir. Kişinin direnmesine, karşı gelmesine kızmasına ve öz dinlememesine yol açar. **Sen dili yargılayıcı ve suçlayıcı bir dildir. “Neden hep derse geç geliyorsun ?” gibi **Dinleyenin savunucu bir tutum takınmasına yol acar. BEN DİLİ: Kişinin o anda, karşılaştığı durum veya davranış karşısında kişisel tepkisini duygu ve düşüncelerini açıklayan bir ifade dildir. Ben dili, başkaları hakkında değerlendirme ve yorumlarımızı değil bizim duygu ve yaşantılarımızı açıklar. Direnç ve başkaldırmayı daha az ortaya çıkarır ve davranışın değişmesinde karşı tarafa sorumluluk verir. “Ne saygısız çocuksun! Anneyle bu şekilde konuşulur mu? Terbiyesiz!”gibi bir sen dili yerine “Bu şekilde cevap verdiğin için kırılıyorum. Üstelik bana saygı duymadığını düşünüyorum” şeklindeki ben dili duygularımızı ve düşüncelerimizi açıkladığı gibi sen dilinin içerdiği saldırıyı da ortadan kaldırmaktır. ÇATIŞMA: Çevremizdeki insanlarla iletişim kurmakta zorlandığımız ya da kurulan iletişimden istenilen sonuç alınamadığı durumda kendini ifade edememenin verdiği gerginlik hâlidir. Sorunu görmezden gelme,boyun eğme, sen dili UZLAŞMA: Çatışma halinin sona erip iletişimin sağlanmasıdır. Empati ,dinleme,işbirliği, ben dili KİTLE İLETİŞİMİ Kitle İletişim Araçları:Yazılı,sesli yada görsel yapıtların dağıtımını yada yayımını sağlayan her türlü teknik iletişim aracına kitle iletişim araçları denir. Gazete,radyo televizyon ,internet kitle iletişim araçlarından bazılarıdır. **Ülkemizin geneli göz önüne alındığında ülkemizde en etkili kitle iletişim aracının televizyon olduğu söylenebilir. Çünkü televizyon diğer kitle iletişim araçlarından farklı olarak herkesin evinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Kamuoyu Oluşumunda Kitle İletişim Araçlarının Önemi; İnsanları ilgilendiren ortak konularda, genellikle sorunlarda yine insanlar tarafından üretilen ortak çözüm yoluna, ortak düşünceye kamuoyu denir. Kitle iletişim araçlarını kullanarak çok sayıda insana ulaşmak, bilgilendirmek, görüşlerini ve desteklerini almak daha kolaydır. Kitle İletişim Araçlarının Olumsuz Yönleri; *Kişiler arası ilişkilerde yüz yüze etkileşimi bir anlamda ortadan kaldırdığı için sosyalleşmeyi engeller. *Uzun süre takip edildiği durumlarda sağlık sorunlarına yol açabilir.(göz bozukluğu gibi) *Özellikle küçük yaştaki insanlarda şiddet, sihir, cinsellik gibi içerikli programlar ruhsal bozukluklara yol açabilir. Kitle İletişim Araçlarının Olumlu Yönleri; -Eşitlik, Özgürlük, demokrasi gibi kavramlar yaygınlaşır -İnsanların eğlenmesini, bilgi edinmesini, eğitilmesini sağlar. -İnsanların saygılı ve bilinçli olmasını sağlar. Türkiye Radyo Televizyon Kurumu(TRT) *MAYIS TRT kuruldu. İlk genel müdürü Ayhan ÖZTRAK oldu. * Ocak ‘de TRT Ankara televizyonu deneme yayınlarına başladı. *TRT, Türkçenin doğru kullanılmasına özen göstermekte ve diğer radyo ve televizyon kanallarına örnek olmaktadır. 1 ÜNİTE-1 İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ DERS NOTU Radyo Televizyon Üst Kurulu(RTÜK): *Ülkemizde yayın yapan kuruluşların belli ilkeler doğrultusunda yayın yapmalarını sağlamak amacıyla radyo ve televizyonların yayınlarını düzenlemek ve denetlemekle görevli kuruldur. * yılında iletişim alanının yeniden düzenlenmesi sonucu özerk ve tarafsız bir kamu tüzel kişiliği niteliğinde Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) kurulmuştur. RTÜK radyo ve televizyon kanallarına kurallara aykırı yayın yapmaları halinde uyarı,yayın durdurma ,para cezası verebilir. TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİMİZ ÖZGÜRLÜK: Başkalarının haklarına zarar vermeden istediğimizi yapabilmektir. Özgürlükler sınırsız değildir. ***Bir başka deyişle başkalarının haklarının başladığı yerde bizim özgürlüğümüz sona erer. HAK: İnsanların herhangi bir işi yapma yetkisine hak denir. SORUMLULUK : Kişinin kendine ve başkalarına karşı yerine getirilmesi gereken yükümlülüklerini zamanında yerine getirmesi zorunluluğudur. PANEL: Dinleyiciler önünde, seçilmiş bir konuşmacı grubun bir konuyu tartışmak amacıyla düzenlediği toplantı ya da açık oturumdur ***Kitle iletişim özgürlüğü sınırsız olmamalıdır. Doğru Bilgi Alma Hakkı : İnsanların gazete, Radyo , Televizyon, İnternet, gibi kitle iletişim araçlarından aldığı haberlerin doğru olmasıdır. * Kitle İletişim araçlarının haberleri doğru ve yansız olarak vermesine “ Doğru Bilgi Verme Sorumluluğu” denir 1- DÜŞÜNCEYİ AÇIKLAMA ÖZGÜRLÜĞÜ İnsanın serbest biçimde bilgiye ve düşünceye ulaşabilmesi, düşüncesini serbest biçimde açıklayabilmesi, başkalarına iletebilmesi, düşünce ve kanaatleri nedeniyle suçlanamamasıdır. 2- HABERLEŞME ÖZGÜRLÜĞÜ: (Anayasa, Madde 22):Herkes haberleşme özgürlüğüne sahiptir. Haberleşmenin gizliliği esastır. Bilgisi ve izni olmaksızın hiç kimsenin telefonu dinlenemez, mektupları açılıp okunamaz. 3- ÖZEL YAŞAMIN GİZLİLİĞİ: (Anayasa, Madde 20):Herkes, özel hayatına ve aile hayatına saygı gösterilmesini isteme hakkına sahiptir. Özel hayatın ve aile hayatının gizliliğine dokunulamaz. -İnsanlar istemedikçe özel yaşamlarını bir başkasının bilme veya haber yapma hakkı yoktur. 4- KONUT DOKUNULMAZLIĞI: (Anayasa, Madde 21): Kimsenin konutuna dokunulamaz. Çeşitli nedenlerle, yasayla yetkili kılınmış kurumların yazılı emri bulunmadıkça; kimsenin konutuna girilemez, arama yapılamaz ve buradaki eşyaya el konulamaz. 5- YERLEŞME VE SEYAHAT ÖZGÜRLÜĞÜ 23 Bir devletin yurttaşlarının ülke içinde istedikleri yerde oturma, yerleşme ve serbestçe seyahat etme hakkıdır. Ancak bir devlet, kendi yurttaşı olan bireyin, yurt dışına çıkmalarına ve yabancı ülkeye girişine çeşitli sınırlamalar getirebilir. Kitle iletişim araçları şu konularda dikkatli davranmak zorundadıfunduszeue.info; * Özel yaşamın gizliliği * Konut dokunulmazlığı * Doğru bilgi verme *Diğer kişi hak ve özgürlükleri TEKZİP: Yalanlama, düzenleme ve düzeltme funduszeue.infogi bir kişi veya bir kurum hakkında herhangi bir basın yayın organında gerçeğe aykırı,asılsız bir haber ve bilgi yayınladığı zaman o kişi veya kuruluşun isteği üzerine direkt veya mahkeme kararıyla dolaylı yönden o basın yayın kuruluşunun yanlış,asılsız ve gerçeğe aykırı haberi,bilgiyi yalanlama ve düzeltme yayınına tekzip denir. SANSÜR: Gazete, dergi gibi basın organlarındaki yazı, resim, karikatür gibi unsurların önceden devlet makamları tarafından incelenerek basım ve yayının yasaklanmasıdır. TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİMİZİN GENEL ÖZELLİKLERİ 1- Doğumla başlar, ölümle biter. 2- Evrenseldir. Dünya’nın her yerinde geçerlidir. 3- Dokunulamaz, devredilemez ve vazgeçilemez özellikler taşırlar. 4- Tamamı bir bütündür. Bir tanesi bile olmazsa veya kullanılmazsa diğerleri bir işe yaramaz. 5 Başkalarının hak ve özgürlüklerinin başladığı yerde bizim hak ve özgürlüklerimiz biter. 6- Bütün haklar uluslar arası belgeler ve kuruluşlar tarafından da koruma altına alınırlar. HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN SINIRLANDIĞI DURUMLAR Anayasamızın maddesinde bu durum bazı şartlara bağlanmıştır. Bu şartlar; v Savaş hâli, v Seferberlik hâli, v Sıkıyönetim hâli v Olağanüstü hâldir. Ancak temel hak ve hürriyetlerin bazı durumlarda kısmen veya tamamen durdurulması durumunda bile kimsenin yaşama hakkına, din, vicdan ve düşünce özgürlüğüne dokunulamaz. ATATÜRK VE İLETİŞİM Milli mücadelenin ilk yıllarında bugün sahip olduğumuz radyo, televizyon gibi iletişim aracı yoktu. Atatürk milli mücadele yıllarında kamuoyu oluşturmak için, kitle iletişim araçlarının bu konudaki önemini bildiğinden bazı çalışmalar yapmıştır. Bunlar; *İrade-i Milliye Gazetesinin çıkarılması (Eylül ): Sivas Kongresinde alınan bir kararla çıkarılmasına karar verilen gazetedir. Millî mücadelenin gidişatı hakkında halkı bilinçlendirmeyi amaçlayan bu gazete, millî mücadelenin yayın organı olmuştur. *Hakimiyet-i Milliye Gazetesinin çıkarılması(Ocak ):Atatürk’ün kurduğu gazetenin üçüncüsüdür. Millî mücadelenin sözcülüğünü yapmıştır. Her sayısında Atatürk’ün bir genelgesi veya beyannamesine yer vermiştir. *Ceride-i Resmiye gazetesinin yayın hayatına başlaması(Ekim ) Ankara’da kurulan T.B.M.M. Hükümetinin resmi gazetesi olarak tarihinde yayınlanmaya başlanan Ceride-i Resmiye, Takvim-i Vakayi’nin devamı olarak kabul edilir. . Resmi Ceride adı da tarihinde Resmi Gazete olmuş ve o tarihten beri bu ad ile yayınlanmaktadır *Anadolu Ajansı’nın(AA) Kurulması (Nisan ): *Türkiye Cumhuriyeti'nin ilkresmî ajansı (A.A.)’dır. *Mustafa Kemalin emriyle Yunus Nadi ve Halide Edip Adıvar gibi Cumhuriyet tarihinin aydınları tarafından milli mücadele davasını bütün memlekete ve dünyaya duyurmak amacıyla 6 Nisan ’de kurulmuştur. . *Telsiz Telgraf Hakkındaki Kanunun Kabul Edilmesi() *Telsiz,Telgraf vericilerinin hizmete girmesi() *İstanbul ve Ankara Radyosunun yayına başlaması() 2

İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM

1. HaftalarTanışma, dersin içeriği, nasıl işleneceği ve değerlendirme türüne dair paylaşımın yapılması2. Haftalarİletişim Becerilerine Genel Bir Bakış: Tanımı, Saygı Duymak, Empatik Anlayışla Yaklaşmak, Etkin Dinlemek, Somut Olmak, Uygun Kendini Açma, Ben Dilini Kullanmak3. HaftalarKişilerarası İlişkilerin Başlangıcı Ve Gelişimi: Kişilerarası İletişim, Fiziki Çevrenin Rolü, Kişilerarası İlişkiler, Kişilerarası İlişki Tipleri, Kuramsal Yaklaşımlar ve Modeller4. HaftalarKişilerarası İlişkiler Ve İletişimde Dinleme: Dinleme Becerisi, Dinlemede Sözsüz Tepkiler, Dinleme Türleri, Etkili Dinleme, Edilgen Ve Etkin Dinleme, Etkisiz Dinleme Türleri.5. HaftalarKişilerarası İlişkiler Ve Empati: Empati İle İlişkili Kavramlar, Empatinin Gelişimi, Empatik Dinleme6. HaftalarKişilerarası İlişkilerde Kendini Açma: Kendini Açmanın Tanımı, Türleri, Riskleri, Psikolojik Danışmada Kendini Açma, Kuramsal Açıklamalar, Kendini Açmanın İşlevleri7. HaftalarKişilerarası İlişkilerde Sözsüz İletişim: Sözsüz İletişimin Farkı ve Önemi, Kültür Ve Beden Dili, Sözsüz İletişimin Ögeleri, İletişim Ortamı Ve Mesafe8. HaftalarKişilerarası İlişkiler Ve Güvengenlik: Güvengenliğin Temelleri Ve Tanımı, Güvengen Davranış, Sınıflandırılması, Güvengen Olmanın Önündeki Engeller, Güvengenlik Eğitimi9. HaftalarKişilerarası İlişkiler Ve İletişimde Çatışma: Tanımı, Çatışma Çözme Yöntemleri, Tarzları, Transaksiyonel Analiz Ve Çatışma, Arabuluculuk HaftalarKişilerarası İlişkiler Ve İletişimde Çatışma: Transaksiyonel Analiz Ve Çatışma, Arabuluculuk HaftalarKişilerarası İlişkiler Ve Duygusal Zeka: Duygu, Duyguların İşlevleri, Sınıflandırılması, Duygusal Zeka, Modeller, Eleştiriler HaftalarAile İçi İlişkiler Ve İletişim: Ailenin Tanımı, İşlevleri, Tipleri, Anne-Baba Ve Çocuk İlişkisi, Anne-Baba Tutumları HaftalarKişilerarası İlişkiler, İletişim Ve Düşünsel Süreçler: ABC Modeli, Düşünme Hataları, İlişkilerle İlgili İnançlar HaftalarÖzet ve Değerlendirme

Mesaj Pzr Nis 07, am

İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM
• İletişimin pek çok boyutu vardır. (Daha çok kişiler arası iletişim işlenecek.)

• İletişim: Canlıların, karşılıklı duygu, düşünce vs. alışverişidir. Haberleri, duyguları, düşünceleri vb. bildirme, düşünceleri paylaşma ya da değiş tokuşuna iletişim denir.

Kim? = Kaynak
Kime? = Alıcı
Hangi kanalla? = Araç
Ne tür bir etkiyle? = Geribildirim
Ne söylüyor? = Mesaj



• Semantik Faktör: Şiveler, ağızlardır, iletişimi engelleyen faktörler arasındadır.

• Geribildirimin artık ölçülmesi gerekiyor. Alıcı, kaynak kadar önemli hale geldi. Akışsal-döngüsel bir iletişim doğdu.
• Geribildirimi kim iyi okursa, satış, reklam, pazarlama, halkla ilişkiler pazarında önemli analizler yapar, lider olur.








Gürültü:
• Çevredeki gürültü
• Semantik gürültü
• Sözdizimsel gürültü
• Sosyal gürültü
• Psikolojik gürültü

Kaynak:
• İletilecek konu hakkındaki bilgi ve beceriler
• İletilecek konuya ve alıcıya göre tutumu
• İletişim becerisi
• Güvenirlik, prestij, güç
• Sevilmek, saygınlık, fiziki görünüş, eğitim
Ortam/ Bağlam:
• Fiziksel bileşenler yanında gönderici ile alıcının kimlikleri, kişilerin beyninde yer etmiş olan çok geniş bir ruhsal, kültürel ve sosyal oluşumlardır.
• Bağlam ne ile neyin ilişkili olduğu yada neyin ne ile birlikte düşünülmesi gerektiğinin çerçevesini çizmektedir.

Mesaj:
• İçerik
• Biçim
• Çağrışım
(Mesajı istediğimiz gibi oluştururuz
Ancak hedef kitleye uygun olmalıdır.)













KİŞİLERARASI İLETİŞİM
• Kişilerarası iletişim nedir: İki kişi arasında yüz yüze gerçekleşen iletişimdir. Başkalarını tartıp varılan yargıya göre davranma sanatıdır. Hedefini ve kaynağını insanlar oluşturur.
Sonuç olarak:
 Kişilerarası iletişim kendiliğinden ve teklifsizdir.
 Taraflar sürekli geribildirim alır.
 Taraflar nöbetleşe iletişim kurar.
 Aynı fiziksel mekanda olmalıdırlar.




• Kişilerarası İletişimin Şartları
 Katılımcılar yüz yüze olmalı
 Katılımcılar arasında mesaj alışverişi olmalı
 İletişim sözlü ve sözsüz nitelikte olmalı

• Neden kişilerarası iletişim kurarız?
 Tanıma, çekici bulma, zorunluluk, benzer özelliklere sahip olmak
Kişilerarası İletişim Kavramı
 Sosyolojik açıdan : Sosyal kurallar, normlar, roller açısından ele alınır.
 Psikolojik açıdan: İletişimde bulunan kişilerin psikolojik özellikleri, sağlık ve esenlik durumları, bilişsel ve duygusal yapıları üzerine odaklandığı görülmektedir.
 İletişim perspektifi açısından: (Zaman ve anlam) İnsan iletişimini kapsamakta, tüm özellikleri ile etkileşimde bulunan insan-zaman sürecinde gelişen,değişen ilişkileri ve bu ilişkilerin sonuçları açısından ele alınmaktadır.
Kişilerarası İletişim Tanımı= İki kişi arasında isteyerek/ istemeden gelişen ilişkilerin, kişisel olandan kişisel olmayana doğru hareket etmesi ile bir kişinin diğerini daha iyi tanımaya başladığı, işlevsel paylaşımların değişimi anlamına gelmektedir.
Sosyal İletişim: Kaynak ve alıcı arasında zaman-mekan birliği bulunması şart değildir.
Sosyal Etkileşim: Kaynak ve alıcı arasında zaman-mekan birliği bulunması şartı vardır.
• Bir İletişimin Kİ Olarak Kabul Edilmesi İçin Gerekli Şartlar:
 İki yönlü olması
 Roller
 Anlam
 Niyet
 Süreç
 Zaman
 Sonuç
 Etik
 Etki
Birçok iletişimimiz kişisel olmayan bir özelliktir taşımaktadır.
İş görüşmesine çağıran sekreterler yapılan konuşma/ bir partide yanımızda duran kişi ile iletişim kişisel olmayan özellik taşır.

• Bir İletişimin Kişisel Olandan Kişilerarası Olana Doğru Evrilmesinde 3 Nokta Önemli
 İlişkisel tarih/ süreç : İki kişinin ilişkilerinin öncesinde sahip oldukları paylaşımlarını ifade etmektedir.
 İki kişi arasındaki ilişkisel kurallar: İletişime ve davranışa yön verme özelliğine sahiptir.
 İlişkisel eşsizlik/ teklik: İki kişi arasındaki ilişkinin nasıl bir yapıya sahip olduğu ve diğerleri ile karşılaştırılmasını açıklamaktadır.


• Kişilerarası İletişim ve Unsurları
 Kaynak ve alıcı
 Kodlama
 Yeterlilik
 Mesajlar
 Geribildirim
 İleribildirim
 Kanal
 Gürültü / Ortam / Etkiler / Etik

KİŞİLERARSI İLETİŞİM YAKLAŞIMLARI

• Durumsal Yaklaşım
İki kişi arasında gerçekleşen iletişim
İkili iletişim adı da verilmektedir.
İlişkinin niteliği, var olan kişilerin sayısı, ilişkinin süresine, kanal sayısına göre şekillenir.
Kurt Lewin bu modele her bir iletişimcinin kendine özgü, tek başına edindiği deneyimleri,bilgi, inançları, tutumları vb. unsurları kapsayan yaşam alanını eklemiştir.

İkili Öncelik Boyutu: Üçlü gruplar içinde de iki kişi arasında kurulan ikili ilişkiler temel oluşturmaktadır.
İkili Koalisyonlar Boyutu: Kİ sürecinde, iki kişi arasındaki ikili koalisyonda ilişki, tarafların amaç, çıkar ve isteklerine göre şekillenmektedir.
İkili Anlayış/ Bilinç Boyutu: Kişilerarasında kurulan iletişim, kişilerin ne söyledikleri ve ne yaptıkları ile birlikte, ilişkiler hakkında ne düşündüklerine de bağlıdır.

• Gelişimsel Yaklaşım

Gelişimsel perspektif durumsal perspektifin tüm yaklaşımlarını kapsamakla birlikte herkesin yaşam alanının bir diğeri ile örtüşeceğini, birbirini kaplayacağını varsaymaktadır.
Gelişimsel perspektife göre, kişilerin diğer kişilerle tüm etkileşimleri kişisel olmayan bir nitelik taşımaktadır.
Kişiler diğer kişilerle öncelikle onların sosyal rolleri aracılığıyla ilişki kurarlar.

Gelişimsel yaklaşıma göre, kişilerarası iletişimin kişisel olmayan boyuttan kişilerarası boyuta geçmesinde etkili olan 3 faktör şu şekilde açıklanabilir.
 Psikolojik bilgi
 Açıklayıcı bilgi
 Kişilerin oluşturduğu kurallar

SÖZLÜ İLETİŞİM

• Söze, sese, işitmeye dayalı iletişimdir. Temel amacı ‘anlaşılmak’ ve ‘kabul edilmektir.’
• Yazılmamış ya da yazılmış sözcüklerin söylenmesi ile gerçekleşen söze,ses dayalı iletişimdir.

Doğrudan ve Dolaylı Sözel İletişim Tarzı
• Genellersek daha çok dolaylı iletişim tarzını kullanırız. Z kuşağı ise doğrudan iletişim kurmaya daha yatkındır.
• Bu iletişim tarzı genel olarak sözel iletişimde bulunan kişinin niyetini, isteğini, açık ve seçik bir biçimde anlatıp anlatmaması ile ilgilidir.
 Çok sıkıldım, bu akşam yapacak hiçbir şeyim yok (Dolaylı)
 Sinemaya gitmek istiyorum gelmek ister misin? (Doğrudan)

Kişisel ve Bağlamsa Sözel İletişim Tarzı
• Ben merkezlidir. Benlik duygusunun açıklanmasıdır.
• Kişilerin sahip oldukları rolleri, statüleri, toplum içindeki yeri ifade eder.
• Roller, statüler aracılığıyla kurulan iletişimdir.
 Randevu alırken ‘ ben prof. Nihan’ demek

Ayrıntılı ve Öz Sözel İletişim Tarzı
• Ortama, kişilerin iletişim kurdukları kişilere, zaman, konuya bağlıdır.
• Kişinin sözel iletişim sırasında birçok zaman susması, eksik anlatımlarda bulunması, genel ifade kullanması

Araçsal ve Etkisel Sözel İletişim Tarzı
• Kaynağın etkili olduğu ifade tarzıdır.
• Kaynak iletişimdeki amacını ön plana çıkarmayı hedefler
• Ele alınan konu karşılıklı diyaloglarla anlam kazanır.
• Etkisel sözel iletişim tarzında alıcıya yönelen ifadeler kullanılmaktadır.
• Tarafların karşılıklı olarak anlamı onaylamalarına dayanır.

Onaylayan ve Onaylamayan Sözel İletişim Tarzı
• Kişinin varlığını onaylayarak, kişinin kabul edildiğini ve söylediklerine önem verildiğini hissettiren ifadelerin kullanılması
• Onaylamayan ise kişinin söylediklerinin dikkate değer olmadığını ve onun düşüncelerinin önemli görülmediğini ifade etmektedir.

Dışlayan ve Dahil Eden Sözel İletişim Tarzı
• Kişi, kullandığı sözel ifadeler ve anlatım biçimi ile diğer kişileri konuşmanın dışında bırakarak bu kişinin kabul ettirdiğini hissettirebilir.
• Konu ile ilgili olmasalar da diğer kişileri konuşmaya dahil eden ifadelerin kullanılması ile kişilerin konuşmaya davet edilmesini ifade etmektedir.

Kendine ve Diğer Kişilere Odaklı Sözel İletişim Tarzı
• Kendileri hakkında konulardan konuşmaktan hoşlanırlar.
• Herhangi bir konuyu kendisiyle bağlantı kurarak anlatır.
• Kendisinden hiç bahsetmeyerek sadece karşı taraf hakkında bir şeyler söylemek ister.

Destekleyici ve Savunucu Sözel İletişim Tarzı
• Karşıdaki kişiyi anlamaya odaklanan, gerçekleri anlamaya çalışan, eşit olduğunu hissettiren ve tanımlayıcı ifadeler kullanan
• Değerlendirme ve kontrol etme amacının hissedilmesi, kişilerin kendisini üstün tutmak için kesin biçimde konuşması.
Aşağılayıcı Sözel İletişim Tarzı
• Bastıran bir tavırla konuşmak, güç oyunları oynamak
• Karşısındakinin sözünü yarıda kesmek, karşısındaki konuşurken sesini yükselterek onun sesini bastırmak ve sözlü müdahaleler (ciddi olamazsın vb.) bu güç oyunlarının örnekleridir.
 Biliyorum bu terimi anlamadınız,
 bunu muhtemelen fark etmediniz gibi ifadeler.
• Karşısındakine nasıl hissedeceklerini ve nasıl davranacaklarını söylemek konuşmada üstünlük hissettirmenin bir başka yoludur.

Övünücü Sözel İletişim Tarzı
• Bu tarzı kullanan kişi diğerleri ile kurduğu iletişimlerde her konuda mutlaka bir fikri varmış gibi davranmaktadır.
• Konuşan kişi övünücü bir sözel iletişim tarzı kullanarak dinleyiciyi yüceltebilir ve yönlendirebilir.
 Bundan emin değilim ama ..
 Heralde hatalı düşünüyorum gibi ifadeler konuşmacıyı küçültür, dinleyeni yüceltir.

Eleştirel Sözel İletişim Tarzı
• Kişilik değil, olay ya da davranış üzerine odaklanmak
• Eleştiriyi olumlu belirtmek
• Duygu ve düşüncelerin arkasında durmak
• Eleştirili ile kişi ile ilgilenildiğini göstermek
• Açık olmak, zihin okumamak


SÖZLÜ İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER

1. Genelleme :
 Öğretmenler hep böyle davranır
 Arkadaşlar kötü günler için vardır.
 Erkek değil mi?
2. Kutuplaşma:
 ‘Bu bir kitaptır’ ‘Bu bir kitap değildir’ ifadesi iki farklı kutuplaşmadır. Bu bir nesnenin gerçekliğinin sorgulanmasını sağlar.
 Bu iş ya böyle yapılır, ya da hiç yapılmaz.
3. Soyut Dil:
 İletişimde soyut ifadelerin kullanılması, kelimelerdeki belirsizlikler sebebiyle iletişimde sık sık sorunların çıkmasına neden olmaktadır.
4. Statik Değerlendirme:
 Değerlendirme yapıldığı zaman kişi ve nesnelerdeki değişimlere rağmen statik değerlendirme kişilerin yanlış yorumlarda bulunmalarına neden olur.
5. Anlam Çıkarma:
 Delil ya da varsayımlardan elde edilen sonuç veya hükümlerdir.
6. Rastgele Seçme:
 Karşısındaki kişinin özelliklerini dikkate almaksızın seçtiği kelimeler ya da ifadeler iletişimi olumsuz yönde etkileyebilmektedir.
SÖZSÜZ İLETİŞİM

• Renkler, kullandığımız ses tonu, duruş vb. içine girer.
• Dinleyiciyi etkilemek için gerçekleştirilen hareketlerin toplamıdır.
• Sözsüz iletişim, sözsüz davranış, beden dili, vücut dili..

Sözsüz İletişimin Temel Özellikleri

• Sözsüz iletişim süreklidir.
• Sözsüz iletişim niyet edilebilir ya da edilmemiş olabilir.
• Sözsüz iletişim çok anlamlıdır.
• Sözsüz iletişim sosyal etkileşimde ima yansıtabilir.

Sözsüz İletişim İçin Yanlış Bilinenler

• Sözsüz iletişimi bilmek bir insanı kitap gibi okumaktır.
• Bir kişi konuşurken karşıdaki kişinin gözlerinin içine bakmıyorsa doğruyu söylemiyordur.
• Sözsüz davranışlar kişiden kişiye göre değişebilir, birçok sözsüz davranış tüm insanlara doğal gelmektedir.
• Sözsüz davranışlar farklı durumlarda aynı anlamları ifade etmektedir.
• Sözsüz iletişim anlamsızdır.

Makro Yüz İfadeleri : Mutlu, üzgün, kızgın, korkulu, sinirli….
Mikro Yüz İfadeleri: Çok sayıda vardır. Kültürden kültüre değişebilir.

Sözsüz İletişimin İşlevleri

• Tamamlama: ‘Seni seviyorum’ cümlesini söyleyen bir kişinin bu kelimeleri söylerken sesinin memnun, mutlu bir tonda olması, sıcak bir gülümseme
• Tekrarlama: ‘Hoşça kal’ derken el sallamak.
• Vurgulama: İki sevgilinin vitrine bakarken ‘aa bu ne güzel’ demesi.
• Çelişme- Çift Anlamlılık: Bir arkadaşla caddede yürürken karşılaştınız. Elinizde dosyalarla hızlı hızlı yürüyordunuz. Vaktin varsa bir şeyler içelim dedi, memnun olmayan bir ifade ile ‘tamam’ cevabını verdiniz.
• Yerine Geçme: Birine kötü söz söylemek yerine dik dik bakmak
• İlişkileri Tanımlama: Kişilerarası iletişimde ses tonu, araya konulan mesafe, giyim kuşam özellikleri, vücudun duruşu
• Düzenleme: Bir yöneticinin odasın gelen çalışanına ‘buyurun oturun’ ifadesi ile birlikte istediği koltuğu işaret etmesi.
• İzlenim Oluşturma: Kişinin giyim tarzı, yüz ifadesi, ses tonu, beden duruşu, diğer kişilere kendisi düşünceleri, duyguları hakkında mesajlar vermektir.

Sözsüz İletişimin Boyutları

• Fiziksel görünüş
• Yüz ve göz davranışı
• Beden hareketleri ve jestler
• Ses davranışı
• Alan

Salisenin 5’te 1’i = mikro mimik
Tüm dünyada evrensel = makro mimik

Neden Beden Dili? (%55)
• Kendimizi ifade etmeyi kolaylaştırır.
• Karşımızdaki insanı daha kolay algılamamızı sağlar.
• Konuşmaya bütünlük katar.
• Kendimizin ve ilişkide olduğumuz insanların iç dünyalarını anlamada önemli ipuçları verir.

Beden Dili Konuları
• Jestler ( göz, baş, el, parmak, kol, bacak)
• Mimikler (yüz ifadeleri)
• Mekan kullanımı ( alanlar, oturma düzeni)
• Malzeme kullanımı ( kalem, şapka vb.)
• Statü göstergeleri ( koltuklar, arabalar)

• Bir insanın başı oto-kontrol merkezidir.
• Yüzün ifade edeceği 30 kadar mimiğin hemen hepsi gözler tarafından desteklenir
• Karşımızdaki insanın gözbebeklerinin büyümesi dikkatli dinlediği anlamına gelmektedir.
• Gözlerimizle bir iletişimi başlatıp, sonlandırma gücüne sahibiz.
• Gözler yukarı bakıyorsa hayal kurduğu, düşündüğü anlamına gelir. Aşağı ise içe yöneliştir, kendimizle ilgili şeyler düşünürüz.
• Dudaklar sağ aşağı kıvrılmış ise önemsememe, alay anlamına gelir. Sol üste ve dişlerin hafif göründüğü bir duruma gelmişse kızgınlık belirtisidir.
• Eller, sevgimizi göstermek için, karşıdaki kişinin ellerine dokunuruz. Ellerin bulunduğu yer ve duruş şekli iç durumlarımızı gösterir. Elin avuç içi yukarı bakıyorsa güven sunar.
• Ağız koruyucular, üzüntü, vurgu, pişmanlık anında elin ağza doğru gelmesidir.
• Omzun tutuluşu bir üstünlük belirtisi ya da dostluk yaklaşımı olabilir.

Daha iyi ilişkiler kurmak için
 Göz ilişkisi
 Yüz ifadesi
 Baş hareketleri
 Jestler
 Beden duruşu
 Yakınlık
 Yöneliş




EMPATİ NEDİR?

• Empati yapmak karşımızdakini anladığımızı göstermektir. Burada geribildirim kavramı vardır. (Bana bunu mu demek istedin?) Salt yönlendirmeden ziyade duyguları düşünceleri anlayarak anlaşma vardır.
• Empatik dinleme yapılırsa karşıdaki kişi kendini daha çok açar. Anlaşılmak çok önemlidir.
• Bir insanın kendisini karşısındakinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygu ve düşüncelerini anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecine ‘empati’ denir.

Empatinin Olmazsa Olmaz 3 Aşaması

1. Empati kuracak kişi kendisini karşısındakinin yerine koymalı, olaylara onun bakış açısıyla bakmalıdır.
2. Karşıdaki kişinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlamalı
3. Empati kuran kişi zihninde oluşan empatik anlayışı karşısındaki kişiye iletmeli

SEMPATİ NEDİR?

• Özdeşim kurmak, aynı duyguları paylaşmak, yandaşlık anlamına gelir.
• Sempati yapmak empatiye zarar verebilir. Çünkü sempatide kişiyi desteklersin. Empatide anlayış sağlayıp dinlersin ancak her zaman yandaş olmazsın, katılmazsın, bu sempatide vardır.
• Sempati, karşınızdaki insanın sahip olduğu duygu ve düşüncelerin anısına sahip olmaktır. Karşınızdaki insanla birlikte acı çekmektir.

Empati / Sempati Farkı

• Empatide duygu ve düşünceleri anlamak, sempatide yandaş olmak esastır.
• Empatide anlamak, sempatide hak vermek esastır.
• Sempatide özdeşim kurulur ve bu empatiye zarar verebilir.





Empatik İletişim ve Benlik Durumu
• Ana- Baba Benlik Durumu
• Çocuk Benlik Durumu Hepimizin içinde vardır.
• Yetişkinlik Benlik Durumu

Ana- Baba Benlik Durumu
 Sözcükler: Daima, asla, yapmalısın, kibar ol, sessiz ol, dinle, bizim zamanımızda
 Ses tonu: Eleştiren, patronvari, teşvik edici, otoriter, rahatlatıcı, sert
 Mimikler- jestler: Parmağıyla göstererek, beğenmeyen bakış, kaş çatma, kucaklama
Çocuk Benlik Durumu
 Sözcükler: Bence, korkunç, müthiş, istiyorum, yapamam, süper, aptal
 Ses tonu: Alaycı, ağlamaklı, heyecanlı, uysal, duygulu, itaatkar
 Mimikler-jestler: Gülerek, utangaç bakış, büyük gözler, sinirli, yüz asma
Yetişkin Benliği
 Sözcükler: inanıyorum ki, kim, ne zaman, diğer bir deyişle, büyük olasılıkla
 Ses tonu: Açık, rahat, gerçekçi, duygudan uzak, uyumlu, normal, sevimli
 Mimikler- jestler: Göz teması

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası